Framsida

Julen 2020

Åter på Grenada

Då kan vi börja skriva igen på hemsidan. Detta märkliga år har gjort att vi inte kommit iväg tidigare till sol och värme. Men nu har vi äntligen kommit ner till Grenada och här kan vi rapportera att solen finns kvar. Men det har inte varit lätt att komma hit. Vi började redan i slutet av oktober att försöka få tag i flygbiljetter, men tre gånger blev flyget inställt som vi hade köpt biljetter till. Men så nu i tisdags så lyckades vi komma med ett flyg. Flyget gick via London Barbados och sedan till Grenada.

Men det var inte lätt. För att komma med flyget så måste man ha ett så kallat PCR test med reseintyg på engelska som inte ficka var äldre än 72 timmar gammalt vid ankomst. Var kunde man ta ett sådant intyg? Det fans flera som kunde testa och skriva intyg, men det skulle ta fler dagar att få intyget efter det man testat sig. Efter mycket sökande på nätet så fick jag till slut red på att man kunde testa sig på Arlanda. Om man testade sig tidig på morgon, så kunde man få svar på eftermiddagen. Dessutom måste man söka inresetillstånd från både Grenada och Barbados. Så det blev att fylla i ansökningsformulär med en massa frågor om än det en och det andra. Sen skulle man få ett svar två dagar innan man reste.

Så hur blev resan då? Ja vi lämnade Insjön redan kl. 6 på måndag morgon för att hinna ner till Arlanda innan kl. 10 för att ta prov. Väl framkommen till testcentralen fik vi stå i kö en hel timme. Sedan blev det att försöka fördriva tiden på ett hotellrum fram till kl. 5 på eftermiddagen då vi kunde gå och hämta reseintyget. Mat på kvällen i ett ganska så öde Arlanda, sedan sömn till kl. 4 på morgon för frukost och checka in på ett flyg till London. Tre och halv timmes vänta i London för att sedan gå ombord på ett fullbokat plan till Barbados. När vi väl kom till Barbados där vi skulle övernatta så blev det en massa papper som skulle visas upp och nya formulär som skulle fyllas i, innan vi fick sätta oss i en specialtaxi som körde oss till hotellet. Där fick vi ett rum och vi fick inte gå ut ur rummet. Nästa morgon upp igen tidig och äta frukost på rummet och sedan taxi till flygplatsen för att vara där i god tid för incheckning. Det var tur att vi var där i tid. För när vi skulle checka in hamnade vi hos en sur tant som hade vakant på fel sida den dagen. Hon skulle inte släppa i väg oss på flyg för att vi hade endast enkelbiljett. Hon sa att vi måste ha en returbiljett. Efter mycket dividerande fram och tillbaka och jag förklarade att vi skulle ut och segla och vi inte visste när och varifrån vi skulle flyg hem i vår. Men hon trodde inte på mig förrän hon ringde till varvet där Lady Mys ligger och fick det bekräftat Till slut vägde hon in våra väskor och vi fick våra boardingkort. Men sur som våra ättika var hon. Sedan blev det flyg med ett mindre plan till Grenada. Även här blev det en massa papper som skulle visas upp och formulär som skulle fyllas i. Tillslut fick vi våra väskor och vi blev fraktad i en taxi till ett hotell där vi nu skall sitta på hotellrummet i karantän i 5–7 dagar.

Nu får vi bara hoppas att vi får kommat till vår Lady Mys innan det stänger allt för julfirandet.

Nu är vi nu trötta på att bära munskydd hela tiden men vi lär väl stå ut några dagar till

utsikt från vårt hotellrum

En fin Julklapp

2020.12.23

I går fick vi en mycket fin julklapp.

Redan kl.8 på morgon fick vi besked att PCR-testet vi tog häromdagen visade sig vara negativt och nu var vi fria att lämna karantänen på hotellet. Vi åt sedan en härlig frukost och sedan åkte vi till marinan där Lady Mys ligger. Där får vi se hur man håller på och förbereder Lady Mys för sjösättning. Efter en dryg timme så ligger hon sedan i sitt rätta element, havet, och förtöjd vid en ponton. Vilken härlig känsla. Vi lyckads så till slut att få komma hit och få kliva ombord. Nu återstår bar att packa upp våra väskor och rusta allt annat på ”do to do” listan, innan vi är klar för avsegling. Ytterligare en sak som måste göra är inhandling av mat. Även detta han vi med under gårdagen, trots den kaos som rådde på köpcentra. Tydligen var det stor inhandlar dag iför julen och det började med att det var en lång kö utanför butiken. Efter stått i kö en halvtimme så kom vi så in i butiken. Så hela inköps prociduren tog hela två timmar innan vi var åter på båten.

Trots allt strul vi haft med flygbiljetter så måste vi nog ändock säga att vi haft tur. I våras när vi flög hem så kom vi med nästan det sista flyget som gick från Grenada, och nu är alla flyg vi London inställda igen. Men nu är vi här och nu skall vi njuta av sol och värme.

God Jul på er alla

Vilken härlig bild Nu är hon i vattnet igen

Julen 2020

2020-12-25

Sådan jul i Karibien i dessa cornoatider

Dagen efter att vi fick Lady Mys sjösatt flyttade vi till en närliggande marina Le Phare Bleu. Här har vi varit tidigare och vi trivs bra

Ni kanske undra hur vi har det och hur vi mår. Vi skall inte klaga, vi mår bra. I går på julafton hade vi en skön afton ombord på vår båt. Inne på marinan hade man ordnat med julmiddag på restaurangen. Där var det så mycket folk, att vi beslutade i stället äta julmiddag för oss själva på Lady Mys.

Medan Björnen gick in till stranden och tog sig jul bad ordnade Alice julmat bestående av matjessill och skinka, mm till detta serverades källarkall Carib och i små glas något som var tillverkad Åhus

Ja det blev en verklig fin och avkopplande kväll med svalkande passadvindar som smekt våra kroppar.

Efter detta stod det inte på förrän Björnen smög sig ner för att inspektera sängarna i förpiken. Det måste ha varit något fel där nere för Alice hon tappade bort sin nallebjörn för resten av kvällen.

I dag på morgonen fick vi besök av tomten

Så ser dagarna ut

2021-01-04

Det har varit dåligt med skrivandet på senaste tiden. Vi ligger kvar på samma ställe, nämligen Le Phare Blue, här trivs vi bra och därför finns det ingen anledning att segla till något annat ställe, i dessa Corona tider. Dessutom om man vill segla till någon annan ö så kan det till vissa ställen vara lite komplicerat med nya PCR-tester och karantäner. Men det går ingen nöd på oss, och ni som kommer ihåg Harry Belafonte vet hur härligt det lät när han sjöng ”Island in the Sun” Nu kan vi njuta och sjung den själva.

Vad gör vi då under dagarna? En typisk dag ser ut på följande vis:

Frukost någon gång mellan 8 – 9 på morgonen

Någon form av motion. Vandring eller gymnastik i polen

Lättare lunch mitt på dagen och därefter middagslur

Under eftermiddagen om inspirationen infinner sig, så kan man beta av någon punkt på To-Do listan

När detta är av klarat belönas man en ett dopp i polen och dithörande eftermiddags drink

Kvällsmiddag på restaurangen eller ombord på Lady Mys

Sen står det inte på förrän sov kudden lockar på uppmärksamhet.

Ja som ni ser så kan även Björnen lugna ner sig i detta tempo och han mår bra. Men To-Do listan börjar snart bli oroväckande kort.

Island in the Sun. Här i hamnen ligger vi

Dont worry

2021-01-20

Ja det har verkligen blivit dåligt med skrivande på senaste tiden. Kan det bero på att vi har så mycket att göra? Nej nej det tror jag inte, utan vi får försöka skylla på något annat. Vad vet jag inte.

Vi har i alla fall flyttat till ett annat ställe på Grenada. Nämligen Port Louis Marina, som hamnen heter. Här har vi varit tidigare vid flera tillfällen genom åren. Det är en fin marina med många olika faciliteter Här finns det mesta att tillgå. Men det är inte den billigast marinan utan det kostar en slant att ligga här. Men det som är tråkigt och sorgligt är den låga aktivitet som är här. Just nu kanske det inte är mer än ett 10–15 tals båtar som det bor folk på, mot vid normala tider skulle det vara minst ett hundratal med båtar. Men det är så över allt och nästan alla som försöker segla runt här ligger mest stilla på grund av att det är så krångligt med Corona bestämmelser, att få komma till en annan ö. Det skall tas PCR tester innan man seglar iväg och det skall tas nya när man kommer till det nya landet, och sedan är det risk för karantän. Dessutom har alla länder olika bestämmelser, och vad som gäller är det nästan ingen som vet. Därför blir det nog som så att vi stannar kvar här på Grenada tills det blir varmare hemma i Insjön och vårfåglarna kommer till Brenäsviken.

Men det går ingen nöd på oss och vi är i Karibien och här sjunger vi och alla andra Dont worry Everything`s Conny Be Alrigt sången som Bob Marley skrev för ett antal år sedan

Det går väl ingen nöd på Alice

Vintersemester

2021-02-03

Under detta märkliga år har vi alla fall haft en nästan två månaders skön vintersemester. Men även vi har drabbats av restriktioner mm. Vi har inte kunnat fritt segla mellan öarna här i Karibien på grund av alla olika Corona bestämmelser. Om vi skulle vilja segla vidare till någon annan ö så har denna ö tillhört ett annat land och därmed nya resektioner. Vilket innebär nya PCR-tester och veckolånga karantäner. Därför har vi legat still i någon marina här på Grenada. Men som sagt vi har haft en varm och skön vintersemester och vi får ta det som ett mellan år och får vara nöjd med det. Vi får komma igen nästa år och hoppas att vi då kan segla fritt och då får njuta av alla vackra och sköna ställen här i Västindien. Det finns säkert många som har haft det tråkigare och besvärligare än vad vi har haft det.

Men nu börjar den rastlösa nerven mala i oss. Det är ändock märkligt att kapten har kunnat hålla sig så lugn så länge ändå. Men det är väl bara att gilla läget.  Så nu har vi börjat titta på om vi skulle kunna ta oss hem på något vis i slutet av februari. Men det kan jag säga det har inte varit lätt att kunna hitta något flyg som skulle kunna passa oss. Vi har varit inne på nätet och sökt bland olika flygbolag och olika resesidor, samt tagit hjälp av olika resebyråer. När vi tillslut hitta ett flyg och beställt resan så har vi efter några dagar fått besked att man ställt in denna flygning. Men som det ser ut nu i skrivande stund så kommer vi nästa onsdag lyfta upp Lady Mys på land och dagen där på den 11/2 flyga hem. Vi kommer att flyg runt i värden med mellanlandningar på flera olika ställen, och om allt går bra, så landar vi på Arlanda sent på fredag kväll. Men om det blir så, det vet vi inte, det är bara och hoppas att det inte ställer in något flyg. Så vi håller tummarna, korsar fingrarna, och skålar för att resan skall gå bra. Är det något mer vi kan göra?

Jo något mer vi kommer att göra, är att avrusta och ställa i ordning Lady Mys så att hon kan klar sig själv medan vi är borta Så nu har vi en vecka framför oss med jobb och slit.

Sedan undrar vi hur mycket kommer vi att frysa när vi kommer hem till kylan, nu när vi är vana vi 30 graders värme och använder varken strumpor eller skor, och går omkring i så lite kläder som möjligt. Vi kommer nog att kännas som det Jamaikanska bobb landslaget när de först kom till Canada i filmen Cool Runnings

Kan detta var Björnen när han kommer till Brenäs?

Hemresan

Vi har kommit hem.

Ni kanske undrar hur resan hem till Insjön gick och om allt gick bra med alla mellanlandningar och olika flygbolag. Jo det gick bra och allt gick enligt planerna, även om det blev segt på slutet med bilresa hem från Arlanda. Men i alla fall kl. 02 på natten mot lördagen låste vi upp dörren här hemma i Brenäs och släpade in våra väskor. Sen stod det inte på förrän vi kröp ner i våra sköna sängar och somnade ganska så omgående. Nu är det bara att invänta våren och sommaren med nya båtfärder på Siljan med dess omgivande vatten. Det skall bli härligt.

En liten kommentar till resan. Vi flög med tre olika flygbolag under resan och bland annat flög vi med SAS på slutet, och det klart sämsta bolaget när det gäller servis ombord var SAS. Eller det var ingen servis alls. Man hade dragit in på allt och det gick inte ens att få en kopp kaffe eller te under flygningen. Man hade till och med stängt av vissa toaletter ombord Om man fortsätter och försöker spara in på kostnaderna på detta viset är man snart utan resenärer.

Gunilla Olsson 15.02.2021 10:07

Välkomna hem!
Gunilla o Toyvo

Anders Danielsson 14.02.2021 10:17

Kul att höra av er - Välkomna hem !!!

Tore Fändriks 05.02.2021 08:24

Välkommen hem till kylan -15 i skrivandets stund,et skall fortsätta att vara kallt någon vecka till så var beredd på en stor skillnad i temp vi hörs Tore

Gunilla Hansson 30.01.2021 22:06

Hej ! i dag-18 grader! Knaggligt med is och snö på trottoarerna, halt ! Känn Er lyckligt lottade och njut av tillvaron i sol och värme ! Hälsningar Gunilla

Roland o Kerstin 22.01.2021 13:23

Bättre väder hos er! Spöregn på is o snö här. Glansis. Går ej att gå ut! Njut och bada så mycket ni kan, men här är det bara o gå ut o bli blöt. Njut!

Gunilla Hansson 20.01.2021 21:30

Oh, vad skönt, var orolig att det blivit något problem !Ha det bra, njut av livet

och var tacksamma för möjligheten att få ut det bästa av tillvaron ! G.H.

Anders 20.01.2021 20:31

Härligt att höra av er och att ni kan NJUTA ! Här hemma har isen lagt sig och det har snöat regält. Har köpt en Traktorgrävare, så nu ’plogar jag hela dagarna’

Gunilla H 04.01.2021 22:24

Ni gör sååå rätt ! Ta de lungt, koppla av o njut ! Morgondagen med dess sysslor kommer ikapp, var säker ! Här är det bara trist och nya coronaregler. G.H.

Tore Fändriks 25.12.2020 15:12

God jul o god fortsättning på er resa i Karibien där solen o värmen värmer era kroppar ha det bra och njut Tore o majlis

Carsten 24.12.2020 21:56

Hej Alice o Björnen, jo nog är det lite upp o nedvända världen. Inte utan att jag är lite avis på er. Saknar värmen o caribbien. Segla väl o var rädda om er.

Roland och Kerstin 24.12.2020 13:35

God jul! Idag tog vi en julpromenad med glögg och strålande sol med barn och barnbarn i ett snöfritt Västerås. Ha det!

Anders Danielsson 23.12.2020 22:36

Hej på er ! Vad härligt att läsa att allt trots alt gått bra . Njut nu av den varma julen, vi kan ju bada i Mashavet ( isfritt än så länge )God jul

Tore Fändriks 23.12.2020 14:11

Vad roligt att ni kom ut ur karantären och får leva fritt o komma till båten o börja segla o vi önskar er en God Jul o ett gott nytt år o ha det gott tore Majli

GunillaHansson 23.12.2020 14:07

Hej ! Vilka Vikingar ni är, ingenting är omöjligt ! Hoppas alla motgångar är överstökade och ni kan njuta och koppla av och att allt blir som ni önskat.
God jul

Henry Pollack 21.12.2020 16:37

Hej! Vilken pers för att komma till Lady Mys. Hoppas det är slut allt med strul. I Insjön har vi idag sett solen en gång i december.
God Jul
önskar Britt oHenry

Gunilla Hansson 20.12.2020 19:09

Hej ! Vad fantastiska ni är ! Vilket oroande äventyr .Ingenting tycks vara omöjlig för att nå drömmen. Lycka till och var rädda om Er ! Gunilla H

G0D JUL

Roland o Kerstin 20.12.2020 15:36

Ha det bra även om det är jobbigt! Ni har ju kommit fram! Lycka till!

Gunilla Olsson 20.12.2020 09:03

En riktig prestation har ni gjort för att komma till sol och värme och er kära Lady Mys! En riktigt God Jul och Gott Nytt År önskar vi er.
Gunilla & Toyvo

Mats Johansson 19.12.2020 11:39

God Jul och Gott Nytt År
Önskar Masse och Monica
” Tingeling ”

Anders Danielsson 18.12.2020 07:17

.....vilken resa !
Ja i år får ni ta glöggen & pepparkakan på stranden
- men vi tänker på er och hoppas ni får en härlig tid i
värmen och på havet / God jul

Tore Fändriks 18.12.2020 06:35

Efter allt strul kom ni fram o det är för att ni är vana resenärer som kan lösa allt hoppas ni kommer ut åt på havet snart o en god jul vi hörs Tore o Majlis

Christina Aro 17.12.2020 23:00

Vilken resa! Alla papper! Men med ovan vy är det nog värt det. Ha det så gott och hoppas verkligen ni kommer fram till er älskade båt. Här regnar det// kram

| Svar

Senaste kommentarer

23.01 | 21:55

Vilken miljö! Gott för kropp o själ. Fortsätt njuta av er fantastiska tillvaro.
Kram till er båda(trots Corona, men denna smittar inte🤗🤗)

23.01 | 14:54

hej o hå ni har det toppen o livet leker i en sommarmiljö njut o ha det bra o var rädd om er hemma är det vinter vi hörs Tore o Majlis

24.12 | 19:50

God jul och gott nytt år! Vit jul, drygt 10 kallt! Perfekt jul. Alla andra är nu på väg eller är i Sälen. Kristinas familj i Mora. Bada och Ha det bra!

21.12 | 08:44

passa dig så det inte blir en "jävla" fart på Alice, kanske gammeln kommer tillbaks, god jul o nyår på er