Standardsida

Nu är det snart dags igen

Insjön 2018-09-16

Efter att ha upplevt en underbar sommar med nästan Karibien värme, har det blivit många timmar på Siljan och dess omgivande vatten. Men nu när frosten kommit och man är tvungen att skrapa rutorna på bilen. Då är det hög tid att ge sig av till varmare breddgrader. Om ca en vecka åker vi ner mot Arlanda och sätter oss på ett plan med destination Algarvekusten i södra Portugal. Där, i Lagos, väntar vår kära Lady Mys på att bli lite ompysslad innan det är dags för sjösättning. Den 1 oktober har vi beställt sjösättning, och dagarna fram till dess, har vi en lång To-Do lista som skall klaras av. Det är bland annat, målning av skrov, putsning av skrovsidor, samt allt annat som måste fixas. Av erfarenhet sen tidigare vet vi att det brukar vara hård jobbat innan kroppen hinner vänja sig med värmen. Men det är bara att bita ihop och jobba på. För väl när Lady Mys kommer i sjön blir det betydligt behagligare och ett lugnare tempo.

Planerna för höstens seglingar är att när väl båten kommit sjön och blivit färdigrustad så tänkte vi ta några dagars vila och var lite turist och bese omgivningarna i kring Lagos. Sedan blir det att vi seglar österut utmed Algarve kusten för att se hur den ser ut.

När oktober månad går mot sitt slut, och när hösten börjar komma även i Portugal, planerar vi att segla ner mot Kanarieöarna för att tillbringa vintern där ner.  Under segling ner dit så kommer vi att gå via Madeira. Där kommer vi att stanna några dagar och bese denna vackra ö

Nu under kommande vecka kommer jag att sjunga Peter Lundblads vackra visa ”Ta mig till havet och gör mig till kung” där får man en förnimmelse av hur små vågorna som sköljer in mot en varm sandstrand. Där kan man stanna tills natten blir dag Eller tills frosten har slutat verka här hemma i Brenäs och det går mot ljusa vårkvällar

Lady Mys i sjön

Lagos 2018-10-3

Ja då har Lady Mys kommit i sitt rätta element. Efter hårt arbete med att måla, putsa och städa båten både invändigt och utvändigt så kunde vi sjösätta på måndagen. Men det var mycket jobb med att få henne ren. Där båten legat på marina har det blåst mycket finkornig sand från den närbelägna sandstranden. Uppe på däck låg det ett tjock lager med brun sand som var svår att få bort. Jag tror att vi skurade däck 3 gånger innan hon blev ren. Under däck hade det också lyckats komma in fin sand Här har Alice i nu tre dagar städat och putsat för att få bort allt dam, och hon är ännu inte riktigt klar.

Men vädret kan vi inte klaga på. Vi har inte sett ett moln sen vi lämnad Sverige. Varmt på dagarna med dryga 25 garder och svalt på nätterna ner mot 18–20 garder. Visserligen har vi svettats en hel del när vi jobbat, men det är smällar man får ta.

Nu kommer vi under några dagar ta paus ifrån båtjobben och leka turist, och se oss runt lite gran här i Lagos med dess omgivningar. Sen i början av nästa veka kommer vi att segla österut utmed Algarvekusten för att se vad den har att erbjuda.

Men nu är det dags att gå till bagarna och köpa varmt färskt bröd, som är så gott att äta till frukost

Alice i målartagen. Kanske är overallen lite för stor

Nu lämnar vi Lagos

Det går ingen nöd på oss trots att vi legat still i en marina nu en dryg vecka. Vi har donat och pysslat med båten i lagom takt, Sen har vi myst och skött om oss själva både fysiskt och psykiskt. Det har blivit att vi nästan varje dag har motionerat med en promenad. Bra för kropp och skäl

Men idag lämnar vi Lagos Lagos 2018-10-09

vi seglar bort till nästa ställe som heter Portimao och som ligger hela 8 distansminuter bort. Så det kommer inte att bli någon längre seglats. Men vi får i alla fall röra på oss lite.

Det finns förnärvarande en Tropical Storm som är döpt till Leslie, och har sitt centrum mitt ute på Atlanten. Hon har rört sig fram och tillbaka i olika riktningar under de senaste dagarna och man har inte vetat riktigt vilken bana hon tänker ta. Men enligt de senaste prognoserna kommer Leslie röra sig mot Madeira och sedan mot Iberiska halvön. Det låter inte så trevligt. Vi får väl följa vad det Amerikanska National Hurricane Center har för prognoser under de närmaste dagarna Kommer Leslie så blir det helgen hon kommer in över det område där vi är. Håll i hatten. Nu är det bara att hopps att Leslie ändrar sig och tar en annan bana.

Nedan ser ni hur prognåsen för Leslies bana ser ut för närvarande

Albufeira och Leslie

Albufeira 2018-10-13

Nu har vi fått en plats inne i den skyddade hamnen i Albufeira. Det känns skön med tanke på den ankommande orkanen Leslie. Vi har under den senaste veckan följt med stort intresse, prognoserna om vilken bana den tänker ta. Vad vi sett så har Leslie lurat prognosmakarna vid ett flertal tillfällen och detaljerna kring Leslies bana har varit olika hela tiden. Så sent som igår morse sa man de skulle gå upp till Madeira och sedan vända och gå ner mot Kanarieöarna. Men igår kväll ändrade man prognoserna och menade att Leslie kommer gå in över Portugal och Algarvekusten där vi befinner oss. Idag på morgonen är Prognoser att orkanens centrum kommer att gå lite längre norrut längs Portugals kusten Så nu följer vi med spänning vad som händer under dagen och natten mot i morgon söndag. Som jag sa så ligger vi i den väl skyddade hamnen Albufeira. Hamnen är en konstgjord bassäng och ligger inför ett mindre berg ut mot havet. Men det vi oroas för är förutom vindarna så är det vågorna och dyningarna som kan komma in i hamnbassängen.

Just nu i skrivande stund på lördag morgon så är det alldeles vindstilla och vattnet är spegelblankt, och det är svårt att kunna föreställa sig att om några timmar skall det blåsa stormvindar. Det enda vi kan nu göra är att förtöja Lad Mys med alla tampar vi har och surra allting på däck. Sen är det bara att sätta sig ner och vänta och hålla i hatten

Sen får vi se vad vi kommer att skriva och berätta om vad vi upplevt, i morgon. Vi får hoppas att allt går bra och att Leslie ännu engång ändrar färdriktning

Segla lugnt

Hur gick det med Leslie?

Stormen som försvann.

Gårdagen var frustrerande med ständigt olika väderprognoser. Jag hade letat upp 6 olika vädersidor på nätet och följde dem noga under hela dagen. Varje gång jag var in och tittade hade väderbilden förändrats. Ibland skulle det blåsa, och komma in stormvindar rakt över där vi ligger och ibland skulle orkancentrumet passera längre norrut. Vissa sidor sa att det skulle blåsa som mest under kvällen och andra sa att det skulle blåsa kraftigt i dag på morgonen. Hur blev det då? Jo det blev en antiklimax. Under eftermiddagen blåste det väl en ca: 7–8 sek/m. men sen under kvällen när vi satt och åt så dog vinden nästan helt. Under natten har det enbart blåst svaga vindar. Så man kan säga att natten har varit lugn och vi har sovit gott. Däremot kan vi märka att det blåst kraftiga vindar i närheten, för det kommer in kraftiga dyningar in i hamnen där vi ligger, så Lady Mys dansar runt och rycker i sina förtöjningar Vad hände då med Leslie? Jo den avtog och gick norr om oss och när den kom in över land hade Leslie blåst färdigt för denna gång.

Det vi led av mest under gårdagen var att det kom in en fiskebåt som hade fullt med hummertinor ombord. Dessa tinor var färdigagnade med fisk som luktade ruttet. Denna båt har nu legat bredvid oss under naten, så nu luktar det rutten fisk även ner i vår båt trotts att haft alla luckor stängda. Men hellre de då än om vi skulle varit tvungen att sitta uppe hela natten och vakta vår båt i stormen.

Vi kan väl i alla fall säga att vi hade tur med vädret. Kan det bero på att det var den 13 igår. Alice och jag brukar ofta ha tur med det datumet.

Nu blir att gå till bagarna och köpa färskt bröd, och sen njuta av en god frukost i lugn och ro

En fin morgon med lugnt väder. Men fy för fiskebåten som ligger bredvid
Här kan ni se hur vi seglade

Faro

Alice ser på alla vinfaten i vin källaren

2018-10-18

Vi har nu flyttat oss en bit igen. Igår seglade vi mot Faro utanför Faro ligger det ett stort delta lad som sträcker sig 3 sjömil ut i havet och skyddas längst ut av stort sandrev. Innanför revet går det ett antal kanaler som är seglingsbara. Här ligger vi nu ankrade i en av kanalerna, tillsammans med ett antal andra seglare.

Vad har vi annars gjort under de senaste dagarna.? Vi har väl varit ganska lata och njutit av livet. Men vi har också gjort en del promenader upp och ner i bakarna här runt omkring. Sen var vi en dag på utflykt där vi såg många stora turistkomplex Turen avslutades ett besök på en vinfabrik där vi fick se hela prossen för att tillverka vin. Turen avslutades med att vi fick provsmaka 5 olika sorters vin. Ja vad tycket vi då om vinet? Fick vi smaka något delikat vin? Nej inte riktigt. Vi ger väl en trea på den femskaliga skalan.

2018-10-20

Vi lämnade delta utanför Faro och seglade åter väster ut mot Villamoura. Det blåste kalla vindar på natten, och eftersom vi inte har någon värmare installerad ombord, så vaknade vi på morgonen och det var bara 17 grader inne i båten. Det är alldeles för kallt för våra kroppar som är inställda på mycket högre temperaturer. Därför gick vi mot Villamoura och där gick vi in i marinan där vi får tillgång till gratis el. Här kan vi köra vår värmefläkt, inköpt på Clas Ohlson, och få den temperatur som vi är vana vid.

Hela Villamoura är en konstgjord semesterort med stora hotell, golfbanor och massor med restauranger och bikinibutiker. Visst är det tämligen artificiellt, men vi trivs ändå. Det är folkliv på kajen med turister från olika länder och man kan höra det talas olika tungomål över allt. Alice tycker det är roligt att se på folk av olika slag.

Häri marinan kan man beskåda gigantiska motorbåtar i olika slag, med hemmahamn som till exempel London, Lissabon mm. Långseglande seglare förekommer, men det är som sagt mest lyxjakter som ligger i vinterförvar

Villamoura har också en historia, och som sträcker sig tillbaka till Romartiden. Här straks intill marinan har det gjorts utgrävningar och man har funnit delar av en blomstrande hamnstad från Romartiden. Man har bland annat funnit välbevarade lämningar efter en villa med olika sorters badanläggningar och spa. Det har funnits bassänger för både varm och kallbad. Vi kan fortfarande se de vackra mosaikgolven och bassängerna. Det som fick en att inse att ingenting är nytt under solen, var att man värmde upp villan var med golvvärme. Man hade byggt som så att under golven hade man byggt rökkanaler som eldade i. Varm och skönt på vintern för de vackra damerna när de skulle badad

De vackra mosaikgolven från Romartiden

Toy-Boy Båtar

2018-10-26

Snart är det dags att ge sig iväg på lite längre segling. Antingen på söndag eller måndag riktar vi in fören mot Madeira och seglar ner dit. Det beror på vädret och vindarna om det blir avfärd på söndag eller måndag. För närvarande ser det ut som det kommer att blås för mycket på söndag för avfärd. Så vi får följa prognoserna de närmaste dagarna.

Som sällskap och hjälp med vakthållningen under seglingen kommer Mats Brolin och hans Lena att vara med. Det är alltid lättare om man är flera att dela på vakterna. Det är stor skillnad på att ha vakt 3 timmar och sova 6 timmar än som när Alice och jag är ensamma och vi har långa 4 timmars vakter och får sova endast 4 timmar.

Nu kommer vi att lämna Algarve kusten i Portugal. Här är det mest stora och lyxiga motorbåtar och lite seglare. En dag när jag satt och beskådade alla dessa båtar så kom jag plötsligt på ett bra namn på dessa båtar, nämligen. Toy-Boy Båtar

Några mindre Toy-Boy båtar

Ut på Atlanten igen

2018-10-28

Då kommer vi idag att lämna Portugal och segla ner mot Madeira. Det kommer inte att bli någon semestersegling. Det kommer de första dagarna blåsa relativt kraftiga kalla nordliga vindar. Det blir heller inte bättre att vänta några dagar. Vad gör vi då åt detta? Jo vi tar fram plattan och lyssnar till Bobby McFerrin när han sjunger Dont Worry Be Happy

Vi räknar med att vi kommer att behöva Ca: 4-5 dygn innan vi når Mdeira

Vi önskar bra segling

Fortfarande kvar i Portugal

2012-10-31

Det blir inte alltid som man tänkt sig. När vi i söndags seglade iväg så blev vindarna betydligt kraftigare än vad prognoserna hade förutspått, och i byarna så var vindarna uppe mot nästan 20m/sek. När vi sedan hörde ett misstänkt oljud i ett roderlager, så vände vi och gick tillbaka mot Lagos för att söka lä. Samt att vi skulle kunna undersöka vad det var med roderlagret. Det blev en jobbig återfärd där vi gick för motor i 5 timmar och stampade mot vågorna På golvet nere i salongen satt kvinnorna ombord och höll isig förfullt. När de skulle förflytta sig så kröp de fram på durken, så det såg ganska lustigt ut.

Nu har vi pratat med marinan här om att lyfta upp Lady Mys på land så att vi kan jobba med rodret. Så nu ligger vi på land, och idag skall vi jobba och fixa rodret. Om allt går bra så hoppas och räknar vi med att komma iväg igen i morgon. Det vore bra för om så blir fallet för då får vi ett bra väderfönster med fina vindar ner mot Madeira innan nästa oväder kommer in igen.

I dag på morgonen är det gnäll och klagan från kvinnorna när de måste klättra ner på stegen, från båten i regnvädret och springa bort till toaletten. Båtlivet är nästan alltid underbart.

Madeira

Funchal 2018-11-05

Så kom vi då till Madeira och Funchal i går eftermiddag. Seglingen hit gick väldigt bra med fina lagomt hårda vindar nästa hela vägen. Det var bara de sista timmarna vi fick hjälpa till lite med motorn för att vi skulle hinna fram till Funchal i tid innan det skulle bli mörkt. Jag segling gick bra och vi kom fram ett halvt dygn tidigare än beräknat. Inga intermässor hände och allt gick bra, endast ett skot rep som vi upptäckte i tid höll på att gå av, Men det gick bra att byta det Alice hade ett stort lastfartyg som kom väldigt när en natt när hon satt ensam där i den mörk natt.

Nu ligger vi i den trånga hamnen här i Funchal, och båten står alldeles stilla, och man röra sig fritt ombord utan behöva hålla i sig. Det är lite speciellt att leva ombord när allting rör sig mer eller mindre hela tiden, och allting tar längre tid att göra. Bara att gå på toaletten är en speciell konst. Det gäller sätta ner rumpen i rätt tid, annars hamnar man på golvet.

Nu skall vi under några dagar åka och runt och bese denna vackra ö med byggnader hängande utmed bergsluttningarna

Nu kommer denna duktiga Mats med färskt bröd som han har varit och köpt inne på stan. Han var alldeles lyrisk när man kom, Vilken vacker stad detta är sa han när han kom.

Hamnen i Funchal

Vackra Madeira

2018-11-07

Nu är det dags igen att bege sig ut på havet och segling. Denna gång har vi Teneriffa som mål. En seglats som beräknas ta drygt två dygn. Väderprognoserna spår svaga vindar denna gång, så det är risk att kan bli en hel del motorgång.

Under de här dagarna vi varit här på Madeira har vi hunnit med att se en hel del av den fanatiskt vackra ö. Ön är väldigt kuperad med tvära branta sluttningar över allt. Det är imponerande att se hur man lyckats med byggnationen av hus och infrastrukturen i bergsluttningarna. Det måste ha kostat mycket pengar att bara komma fram med vägarna. På södra sidan av ön har man byggt en 4 fils motorväg som går både högt och lågt bland bergen. Men den mest imponerande byggnation är nog ändock flygfältet. Här på ön finns ingen så platt mark att man på ett naturligt skulle kunna bygg ett flygfält I stället har man byggt flygfält genom att bygga en kraftig bro på kraftiga betongpålar som delvis går ut i havet, och under flygfältsbron har man lyckats bygga motorvägen.

Den dag vi åkte runt på ön var det ganska typiskt väder för denna ö När vi lämnade Funchal hade vi 20 grader varmt och sol, men när vi kom upp i bergen sjönk temperaturen och regnmolnen tilltog, för att slutligen, när vi var uppe på 1700 meters höjd, sjunka till 7 grader och duggregn. Men innan vi kom upp dit han vi med att se mång vackra vyer och denna grönska som blommor över allt.

Här på ön är det så brant att man på ett ställe har ordnat så att man kan åka kälke utför sluttningen på en asfalterad väg. Detta fick vi lov att prova på. Herrarna i besättningen tyckte det var jättekul med damerna skrek i högan sky

Oj oj oj Hjälp
Här är det brant ner till byn
Vi är inte i Rio men väl i Funchal
Här är vi på in under landningsbanan

Christina Espelund Aro 07.11.2018 09:01

Verkligen imponerande m motorväg kontra landningsbana.
Festligt att se Cristos-statyn i mini, läser om den stor just nu
Var rädda om er/Christina

Gunilla Olsson 07.11.2018 08:48

Vi önskar er en fin överfart. Följer er hela vägen.
Gunilla o Toyvo

Kerstin Ekman 05.11.2018 12:49

Att vandra utmed Levadorna på denna ö är synnerligen trevligt.
Det finns både lätta och jobbiga leder.

Christina E. Aro 28.10.2018 11:36

Segla försiktigt/ Christina

Kerstin 28.10.2018 09:12

Lycka till!

Tore 28.10.2018 09:00

hoppas att det går bra med seglingen i blåsten o att ni kommer till Maderia vi hörs Tore o Majlis

tore 22.10.2018 06:29

Ni har det kallt +17 vi har -2 i bjberg o som en upplysning, vi väntar på snön som en liten tröst för er som fryser dricka lite vin så att ni blir varma

Christina E. Aro 20.10.2018 17:51

Vilka golv! Otroligt vackra! Ni har en bra kombination, bikinibutiker/ romartiden. Det kallar jag ”bredd”
Sköt om er/ kram Christina

Christina E. Aro 03.10.2018 10:07

Lite avund kommer upp, dock inte vad rengöringen beträffar.
Minnen från seglarlivet visar sig.
Var rädda om er/ Christina

tore 18.09.2018 06:57

Nu är vi avundsjuka, hoppas att det kommer att gå bra för er under er segling vi hörs Malis o Tore

| Svar

Senaste kommentarer

23.01 | 21:55

Vilken miljö! Gott för kropp o själ. Fortsätt njuta av er fantastiska tillvaro.
Kram till er båda(trots Corona, men denna smittar inte🤗🤗)

23.01 | 14:54

hej o hå ni har det toppen o livet leker i en sommarmiljö njut o ha det bra o var rädd om er hemma är det vinter vi hörs Tore o Majlis

24.12 | 19:50

God jul och gott nytt år! Vit jul, drygt 10 kallt! Perfekt jul. Alla andra är nu på väg eller är i Sälen. Kristinas familj i Mora. Bada och Ha det bra!

21.12 | 08:44

passa dig så det inte blir en "jävla" fart på Alice, kanske gammeln kommer tillbaks, god jul o nyår på er