April 2015

Vi seglar under Påsk

2015-04-02

Då har vi varit här i Rodney Bay några dagar, och i morgon, Låndfredag, seglar vi vidare mot Bonaire. Som vi sagt tidigare, så kommer segling ner dit till ABC-öarna att ta 3 dygn. Det var ett tag sedan vi gjorde några dygnet runt seglingar, och det skall bli roligt och lite ovant. Som väder prognoserna ser ut för närvarande så kommer vi att få fina vindar med vinden in snett bakifrån. Nu gäller det att prognoserna håller i sig. Även om vi får fina vindar, så vet vi att Lady Mys kommer att rulla en hel del och att leva och försöka sova när inget ting är stilla kan var lite jobbigt i längden, innan man blir riktigt van.

I dag blir det stora mat lagar dagen för Kockan. Hon kommer att förbereda mat, så att vi har att äta under färden. Det blir nog säkert bra, även om hon får stå nere vid spisen i den tryckande värmen en stor del av dagen

Vad har vi annars gjort under de senaste dagarna vi legat här i marinan? Ja det har varit att sköta om Lady Mys och förberett inför överseglingen. Det är alltid saker som måste ordnas och kontroleras.

Bland annat så har Kapten gjort hyllor i ett förråd som vi har. Så nu har vi ännu mera plats att förvara saker på. Det är ett förråd vi kallar för ”Minimaker”, för det är här vi förvara alla matbasvaror. Det är hit vi går och handlar när vi behöver mera hushållspapper eller öl.

Ibland skall man också ha tur. Vid kontroll av motorn i går upptäckte Kapten att generatorn på motorn laddade inte riktigit som den skulle. Efter diverse felsökningar upptäckes att en kabelanslutning till generatorn på en av kablarna var uppärjade och nästan av. Försökte avhjälpa det, men det visade sig att det var en specialanslutning. Så vad göra? Jo vi ligger i en marina och här finns det experthjälp att tillgå. Även denna motorelektriker hade ingen sådan specialanslutning i reserv, utan det blev att löda och greja med kablarna. Nu fungerar det som det ska, och glad är vi. Tänk om denna kabel hade gåt helt av medan vi varit mitt ut på det gungade havet. Det hade inte varit så roligt att försöka upptäcka vad felet var och legat i ett maskinrum med en Lady Mys som rullat hit och dit för att försöka avhjälpa felet. Men denna gång hade vi tur som upptäckte felet i tid.

Som sagt i morgon eftermiddag seglar vi väg, och räknar med att vara framme någon gång under måndagen. Trevlig Påsk på Er. Vi firar det på havet.

Där är felet. Men att det alltid skall vara så trångt

Bonaire

2015-04-07

Så har vi då kommit till Bonaire efter 3 dygns segling. Överfarten gick väl si så där. Tidvis hade vi kraftig motström, ungefär 2 knop, och tidvis hade vi svaga vindar. Men med hjälp av Hjalmar (Yanmar) kom vi fram innan det blev mörk på det tredje dygnet. Nu ligger vi förankrade vid en boj, utanför staden Kralendlink. Här är kristall klart vatten och vi kan se fullt med olika sorters fiskar som simmar under och runt Lady Mys. Här kommer vi att stanna i ungefär två veckor, och under den tiden skall vi bland annat snorkla och dyka i det fina vattnet som finns här runt omkring. Vi kanske kommer att göra någon tur runt på ön. Vi får väl se vad vi hittar på. Här är i alla fall ett trevligt och ett lite mysigt ställe att vara på.

Här ligger hon Lady Mys i det fina vattnet med alla de vackra fiskarna simmande runt båten

Detta är vad vi bland annat gjort på Bonaire

2015-04-10

Vag gör vi under dagarna här på Bonaire kanske ni undrar? Ja en dag har Kaptenskan gott på shoppingtur för sig själv, utan att ha haft en irriterande Björn hängande över axeln. Det var härligt att kunna gå för sig själv och handla i sin egen takt, och titta på allt som finns att köpa. Det var också intressant att titta på alla tjock Amerikanare som kommit in med ett kryssningsfartyg. Den ena var tjockare än den andra, och de nästan rullade fram utmed gatan.

En annan dag har Kapten varit på dykutflykt och dykt bland alla fina koraller och vackra fiskar. Ja det var hundratals med olika fiskar i alla möjliga färger som vi såg hela tiden. Vi såg också jätte stora humrar som låg och tryckte in bland korallerna. Vi simmade också tillsammans med skölpaddor. Ja det var verkligen en fin dykutflykt.

Idag skall vi tillsammans, Kapten och Kaptenskan, på en snorkel utflykt, där vi skall se vad korallreven har att se och bjuda på.

Sedan kopplar vi av och läser en hel del böcker. Sen händer det att vi spelar en del kort. Vi brukar spela en timme på eftermiddagen innan solen går ner. Fast det är klart att Björnen tycker det är jävla kärning spel för han vinner så sällan, eller kan det bero på fusk i given.

Mot Curacao

En av de många skära Pellekaner som fins på Bonaire

Ja då har vi kommit till Curacao. Segling hit från Bonaire var en sådan där fin segling med vinden nästan rakt akterifrån, och det gick undan värre. Alltid när vi får sådana här fina seglingar går tiden alltid tiden så fort och vi kom fram alldeles för tidigt. Man vill ju som sagt njuta längre när man har en sådan fin segling. Men det är klart att Lady Mys rullade en hel del i de stora vågorna, och vi kan väl sjunga som Påvel Rammel. ”Måste vägen till Curacao gynga så? Kapten, ursäkta jag sjynga så! Puts väck min sömn till sista uns bland utspilld genever och tummelduns.” Apropå tummelduns så hade vi under en halvtimmes tid besök av Delfiner som lekte med Lady Mys. Vilka underbara djur dessa Delfiner är, och man blir alltid glad när man ser dem leka i havet.

Curacao är vårt sista mål för denna säsong. Här skall vi avrusta och lägga upp Lady Mys på land. Här skall hon få ligga under hela orkansäsongen medan vi är hemma och njuter av den sköna Svenska sommaren. Men innan vi kan sätta oss på ett flygplan och resa hem, så är det avrustning som gäller. Här har vi en lista på 2 st A4 sidor som är upprättad med punkter som skall klaras av. Det är allt ifrån städning och vård av båt både invändigt och utvändigt. Motorn skall ha sin vård. Segel skall tvättas. Allt som kan mögla måste vi kasta. Alla utrymmen måste tvättas med ättika, eller vinäger så att det inte fins mögel när vi kommer tillbaka. Allt rostfritt måste putsas och skyddas mot rost. Det enda vi slipper göra är att frostskydda motorn.

Hur känns det då att lämna vår kära Lady Mys och resa hem? Ja det är faktiskt blandade känslor. Det skall bli skönt att få komma hem till det vår fagra Dalarna och njuta av den Svenska sommaren. Det kommer också att bli underbart att få träffa och umgås med när och kära, samt barn och barnbarn. Men det känns också lite vemodigt att lämna vår kära Lady Mys, speciellt när vi får sådan där fina seglingar som haft idag.

Men vi kommer hem likt flyttfåglarna som häckar på Brenäs udde. Precis som vi gjorde ifjol så kommer vi även i år att fylla våra väskor fulla med Karibienvärme. Så ni kan räkna med att när vi kommer hem på bron och öppnar våra väskor så kommer vår och sommarvärmen.

För fulla halsar mot Curacao i 8-9 knops fart, med utspirad genua och storen skotad i lä

Avrustning och längtan hem

2015-04-20

Då var det då dags. Imorgon lyfts hon upp på land vår kära Lady Mys ur sitt rätta element. Hon har nu kämpat med oss i 6 månader och hon har verkligen varit snäll emot oss. Under de 2200 Nm vi seglat under denna säsong har allt fungerat till belåtenhet. Vi startade i oktober på Jamaica för att sedan besöka Haiti, Dominikanska Rep, Porto Rico, Brittiska Jungföröarna, US. Virgin, och sen vart det St. Martin under Jul och Nyår. När vi sedan hade två trevliga veckor med Barn och Barnbarn, blev det att fortsätta utmed Windward Island med alla dess öar ända ner till Grenada. Sedan tillbaka upp till St Lucia, och därefter ett skutt över till Bonaire och nu till Curacao. Här har vi nu legat ett antal dagar och kämpat med att avrusta vår båt Lady Mys så att hon skall klara sig utan oss ett antal månader, utan att ta någon skada såväl utvändigt som invändigt. Att avrusta en båt är inte kul. Det är bara slit och släp, i den tryckande värmen. Värmen gör att man inte orkar så mycket, Vi svettas väldigt mycket, och vi försöker att kompensera detta genom att dricka mycket vatten. Men tillslut när man dricker mycket vatten så blir man väldigt bubblig i magen.

Det är också sorgligt att lämna vårt kära andra hem. Men det skall också bli skönt att få komma hem till Brenäs, nu när våren och sedan sommaren kommer. Här ett citat som jag skrev på Facebook här om dagen

Vad gör vi? Jo vi avrustar vår Lady Mys på Curacao i Karibien, efter att under 6 månader seglat i värmen. Nu längtar vi hem och att få börja och vårrusta Carmensita. Vad underbart det skall bli att sedan under de fina ljusa kvällarna få åka ut med båten till Prästön, eller kanske ännu längre bort till Vaverön, och där sitta och se de vackra Dalablå bergen när de skiftar i färg medan solen går ner. Detta vackra naturfenomen finns inte att beskåda här på andra sidan Atlanten. Värmen tar vi med oss hem i våra väskor.

Så tack för att ni orkat läsa vår hemsida. Nu blir det uppehåll till hösten. Då kommer vi igen med nya skrivningar.

Så då är Lady Mys upptagen på land, och vi har lämnat henne i trygt förfar på Curacao Marina och vi har flugit hem till Sverige

Imbi o Carsten 24.04.2015 12:38

Ha en riktigt fin sommar i SWE önskar vi från WINILI

Kristina Strandlund 21.04.2015 09:46

Välkomna Hem !!!
Själv åker jag på rundresa i Andalusien
Vi höres när ni är hemma.
Hälsn. Kristina

Kristina Strandlund 03.04.2015 21:42

Glad Påsk önskar Kristina från en glittrande is i fullmånens sken i Stråtjära

Åke Ollars 03.04.2015 13:38

Ni får ha en bra segling till Bonarie, och en Glad och varm Påsk!
Här nordliga vindar och minusgrader på morgonen.
Kramar Laila och Åke.

| Svar

Senaste kommentarer

23.01 | 21:55

Vilken miljö! Gott för kropp o själ. Fortsätt njuta av er fantastiska tillvaro.
Kram till er båda(trots Corona, men denna smittar inte🤗🤗)

23.01 | 14:54

hej o hå ni har det toppen o livet leker i en sommarmiljö njut o ha det bra o var rädd om er hemma är det vinter vi hörs Tore o Majlis

24.12 | 19:50

God jul och gott nytt år! Vit jul, drygt 10 kallt! Perfekt jul. Alla andra är nu på väg eller är i Sälen. Kristinas familj i Mora. Bada och Ha det bra!

21.12 | 08:44

passa dig så det inte blir en "jävla" fart på Alice, kanske gammeln kommer tillbaks, god jul o nyår på er