Framsida

Vi byter ö

Idag seglar vi vidare till nästa ö som heter Roatan, efter att vi haft en trevlig och skön vecka här vid Guanaja. Vi har bland annat åkt på gajdad båttaxi tur runt ön. Det var trevligt att få se andra delar av ön. Vi började med att vi åkte förbi flygplatsen, och efter som inte det finns några vägar eller bilar på ön så fick vi se hur flygpassagerarna åkte taxibåt till flygplattsen som la till vid en brygga intill terminalbryggan. Sedan åkte vi i en kanal som går, i mangoviträsket, tvärs över ön till den norra sidan av ön. När vi kom ut på andra sidan fick vi där se långa fina sandständer som låg väl skyddade innanför reven. Här på denna sida var det ganska öde med nästan ingen befolkning alls, så de långa fina sandstränderna var nästan helt tomma. Vattnet var väldigt klart och fint, och för den som vill snorkla eller dyka på korallrevet måste det vara ett paradis.

Trevligt har vi haft på kvällarna, när vi har umgåtts med våra nya Canadensiska och Danska vänner. Vi har träffats klockan 4 på eftermiddagen över ett glas vin eller en öl  och lite plockmat på någon av våra båtar, och sedan har tiden runnit iväg fort och det har inte sått på fören solen försvunnit och mörkret lagt sig över viken, och det var dags att återvända till sina respektive båtar.

Det märks på nätterna att nu har kommit lite längre norrut. Ja temperaturen kan faktiskt sjunka ända ner till 27 grader och det kan vara skönt att dra på sig ett lakan så att vi inte vaknar och fryser om natten.

Flygplatsterminalen med parkeringsplats
Beskrivning

Det blir bara bättre och bättre

2014-03-08

Vi hade igår en fin 6 timmas segling till ön Roatan. Vi hade läst i en bok att det skulle finas en marina med namnet Fantasy Island Marina.  Vi tyckte det skulle vara skönt att under några dagar få ligga i en marina och där kunna gå iland direkt utan att behöva använda gummibåten, samt få tillgäng till elektricitet. Det stod i boken att man skulle ropa upp dem på radiokanal 18 för att få anvisning för tilläggning. Så gjorde vi också flera gånger men ingen svarade oss. Bra karl reder sig själv brukar vi säg, så vi smög in själva bland korallreven och gick in till en brygga. Nu visade det sig att det var feltryck i boken. Vi skulle ha ropat på kanal 72. Så när vi hade förtöjt Lady Mys väl vid bryggan ropade vi upp hamnvärden på kanal 72, och nu fick vi svar omgående. Hamnvärden hälsade oss välkommen och sa att jag kommer och hjälper er att lägga till. När han kom efter några minuter, blev han förvånad att vi lyckats hitta in och lägga till själva. Bra gjort sa han. Han hälsade oss välkommen igen och berättade att marinan tillhör ett hotellresort och vi var välkomna att utnyttja alla faciliteter på hotellanläggningen. Om ni sätter på er ett par skor så skall jag visa er runt på området. Han visade oss runt, och vi fick hälsa på alla betydelsefulla anställda personer, och här var ju flott, men det här måste väl kosta skjortan att ligga här tänkte vi. Men icke då. Vi får betala ca 190 svenska kronor per dag, och då har vi fri tillgång till alla faciliter på hotellanläggningen. Så nu har kapten lovat kaptenskan att hon under några dagar skall få koppla av och leka turist, bland de Amerikanska hotellgästerna.

De enda smolket i bägaren var när vi i går kväll var på resturangen och åt. Där serverades en väldigt fin buffé med många fina rätter och mycket gott. Men man tappar ganska snabbt matlusten när man ser hur de tjock, fula Amerikanarna far fram vid bufféborden. Det vräker på mat på en till två tallrikarna i en enda röra, och börja tugga i sig av maten redan vi bufféborden. Inte nog med det, de lassar även på av desserten på första tallriken. Vilket fick till följd att när vi skulle avsluta middagen med desserten var den redan slut. Finns det ingen matkulltur i USA?

Här kommer kaptenskan att leka turist

Kaptenskan leker fortfarande turist

Kaptenskan leker fortfarande turist på hotellresorten. Hon ligger stora delar av dagen på en stor bred solsäng på den kritvita sandstranden ut mot det turkosfärgade havet. Kapten han rör sig mellan båten och kaptenskan på stranden och försöker hitta på saker att göra. Att ligga på stranden tycker han inte är kul. Det händer ju inget ting. Det var meningen att han igår skulle vara med på en dykutfärd, men den blev inställd, så vi får väl se hur det blir idag.

En annan sak vi kan göra under dagarna är att vi kan titta på alla djuren som finns på den här lilla ön som hotellet ligger på. Här finns det halvtama apor, leguaner, påfåglar och ett konstigt djur som ser ut som en korsning mellan en ekorre och en svanslös bäver. De här djuren lever här i ett vilt tillstånd men de matas med matrester från hotellet så de är mer eller minder tama. Igår hade vi påhälsning på kajen där vi ligger med Lady Mys av en apa.

Vi har nu slutat att gå och äta på kvällen på hotellrestaurangen. Det är inget fel på maten eller servisen. Men det är det på gästerna. När det kommer in den ena tjocka, (och då menar vi tjocka) kärringen efter den andra iförda för små shorts, så att det putar ut tjocka blålila lår mm överallt, ja då tappar man aptiten. Om personerna i fråga tränger storlek xxxl och när de skall köpa kläder så tycker de att den här storleken har jag inte haft tidigare, och inte har jag gått upp så mycket i vikt, så därför köper de den minde storleken xl. Så därför blir det som det blir. Fettet rinner ut både här och där. När sedan vissa har tatueringar på det tjocka låren, ja då kan man sätta köttbiten, som man håller på att tugga på, i vrångstrupen. När man sen ser vad de har på tallrikarna ja då räcker det för den egna aptiten. Det är inte en tallrik de lassar på vid bufféborden, det är flera stycken. Har man igen dresscode och matkultur i USA? Kaptenskan tyckte däremot att det var kul att titta på alla dessa olika människor och deras beteende med både klädsel och matkultur.

Så igår tog vi jullen och åkte iväg till en nyöppnad seglarrestaurang. Här fick god mat i trevlig lugn miljö till ett billigt pris.

Beskrivning

Roatan Honduras 2014-03-14

Vi ligger fortfarande kvar här på denna fantastiska ö. Här njuter vi av tillvaron och det fantsiska fina vattnet med alla sina koraller i det klara fina vattnen. Här badar, dyker och snorklar vi under dagarna, och på kvällarna umgås vi med andra trevliga seglar. Ja till och med kaptenskan tycker det är kul och trevlig att snorkla. Vi brukar ta vår jolle (Lufsen) och åka ut till något rev där vi snorklar bland färgglada koraller och lika färglada fiskar i olika storlekar. När det gäller storlekar. Så på ett av ställen där vi brukar snorkla så brukar vi ofta få, sällskap av ett stor Barracuda som är minst 1,5m lång. Den ser verkligen skräckingivande ut när den kommer simmande rakt bakom en, men den verkar vara helt ofarlig, och mest nyfiken och sällskapssjuk. Första dagen när vi var ut och snorklade så fick jag en jättefångst liggandes i jullen. När vi hade snorklat klart så skulle jag hjälpa till och lyfta upp Alice i dingen. Jag tog i för kung och fosterland. Alice hon åkte upp med fart i jullen, men inte bättre än att hon hamnade på botten i jullen fastklämd mellan pontonerna. Där vart hon liggandes och kom ingenstans. Där låg hon och försökt komma loss likt en nyfångad storgädda. Vilken fångst.

Igår var det party i Lady Mys sittbrun. Vi hade bjudit in våra Danska och Canadensiska vänner Poul,Hellen och Jim och Beth. Alice hade bland annat bakat en jättegod tårta som hon bjöd på dagen till ära. Sedan blev det champagne och vin med diverse tilltugg. Gästerna kom klockan 4 på eftermiddagen och lämnade inte Lady Mys förrän klockan 22. Under kvällen så berättades det bland annat historier och erfarenheter från livet. Hellen hon berättade bland annat hur det var att leva i Danmark under andra värdskriget och hur fattigt det var, och hur lite mat som fans, och man försökte ta var på det mesta. Hon berättade att när morötterna växte upp, så använde man den gröna morotsblasten. Vet ni vad man gjorde med den? Ni kan fundera ett tag och gissa.

Idag blir arbetsdag med tvätt av kläder och sängkläder mm, samt båtvård. Hur skall vi orka med? Det är bara slit och släp med det liv vi lever.

Sen var det där med morotsblasten. Vad gjorde man med den i det fattiga Danmark? Jo man använde den att dra upp morötterna ur jorden.

Tre vackra partybrudar på födelsedagskalas

Utflyckt på Routan

Vi är fortfarande kvar på ön Routan straks norr om Honduras. Här trivs vi väldigt bra, och ön kommer på topp tio listan av de platser vi varit på. Här ligger vi vid den trevlig lilla marinan med träden och naturen växande nästan ända in till båten. Här är klart och fint vatten och vi badar varje dag direkt från båtens badbrygga. Tröttnar man på det så kan man ta jullen och åka ut till något korallrev och bada och snorkla bland korallerna och alla fiskar. Man kan även gå till den fina sandstranden och inta en fin solstol, och låtsas att man är boende på denna vackra resort. Kaptenskan har tillbringat några timmar på denna sandstrand. Har fått besök av kapten, men han klarar inte av att ligga stilla, han måste alltid vara igång. Kapten åkte ut ett par gånger med dykbåten, medan kaptenskan badade och intog ryggläge med en bok i handen, underbart, Här i viken straks utanför marina ligger det ett tjugotal andra seglare för ankare. Det är ett bra och trevligt umgänge mellan båtarna och nästan varje kväll så är det någon form av aktivetet här inne på marinans strandbar, där vi träffas och umgås någon timme innan var och en åker hem till sin båt för kvällsmiddag. Eller man kanske åker till någon av de tre-fyra strandrestaurangerna som finns runt här i viken.

Här om dagen var vi ett antal seglare som hyrde en liten taxibuss med chaufför och åkte runt för att titta på ön. Chauffören som samtidigt var gajd var en trevlig och duktig och tog god tid på sig för att visa hela ön. Trotts att inte ön är större än 4-5 mil lång och 0,5 mil bred så tog turen hela dagen i anspråk och vi var inte tillbaka till båtarna förrän kl. 5 på kvällen. Ön är ganska kuperad efter som det är en gammal vulkanö och runt hela ön slingrar det sig ett korallrev några hundra meter ut i havet. Så det är väldigt vackert när man tittar ner mot havet från någon av de många utsiktspunkterna som finns efter vägen. Det finns inte många vägar på ön utan det är nästan bara en väg som går från den ena änden av ön till den andra änden. Naturen är väldigt vacker specielt i den östra delen där det är glest bebyggt med inslag av några vackra byggda hotellresort. När vi sedan kom till den västra delen var det där mera bebyggt och på några ställen låg det ett par riktiga turistfällor med långa sandständer där det är fullbyggt med hotell och massor och åter massor med marknadsstånd där det såldes tingeltangel och hamburgare och drinkar.

Trots att vi trivs så bra här så kommer vi troligt vis (beroende på vädret) lämna detta underbara ställe och segla tillbaka till Guanja. Där kommer vi att tanka upp diseltankarna och klarera ut från landet Honduras och segla mot Cuba. Vi räknar med att denna seglats kommer att ta ca: tre dygn. På Cuba räknar vi med att segla runt i tre – fyra veckor

När vi kommer upp till Cuba så är tillgången väldigt begränsad med internet, så vi får väl se hur det blir med skrivandet på hemsidan när vi är där. Vi kommer säkert att skriva några rader innan vi riktar in Lady Mys för mot Cuba. Sen kanske det kommer något vi satelittelefon. Likaså är det på Cuba begränsat med tillgången på mat, så därför kommer vi under dagen och imorgon för säkerhetskull att bunkra upp med mat och dryck så att vi klarar oss fram till början av maj när vi räknar med att angöra Jamaica.

Här handlades kryddor av tanten utmed vägen
Här ligger hon Lady Mys och myser i marinan

Åter mot Guanja

2014-03-19

Ja då har vi bunkrat mat och dryck så att vi skall klara oss under segling till och under vistelsen på Cuba. På Rautan finns det en förnämlig supermarket med ett stort och välsorterat sortiment. Ändock skall man ha i åtanke att alla varor levereras med båt från fastlandet och som kommer endast två gånger i veckan Till vår stora glädje så hittade vi till och med Wasa knäckebröd samt den Danska snapsen Jubileum Akvavit Dessutom så kostade den under hundra kronor per liter. Ja den var till och med billigare än taxfree på Arlanda. Som vanligt när vi storbunkrar så blev det även denna gång fyra stora kundvagnar med varor, som sedan fraktades med taxi till Lady Mys.

I dag på morgonen lämnade vi Roatan och seglade tillbaka till Guanja. Vi måste ändå säga att vi har haft en underbar tid på Roatan. Igår kväll var det ett lite avskedsparty på hamnbaren. Många av de båtar som legat en tid i viken vid Frenchs Harbor tänker nu lämna viken och segla vidare mot olika mål. Sånt är seglar livet. Man träffar nya fina vänner. Men sen seglar var och en åt olika håll och det blir avsked. En del kanske man träffar igen någonstans och andra träffar man inte. Men i gengälld träffar man nya seglare i någon annan hamn eller vik.

Idag kommer vi att fylla upp tankarna med diesel och bensin, samt att klarerar ut hos tullmyndigheterna här på Guanja. Sedan blir kurs mot Cuba. Som väderprognosen ser ut nu så ser det lovande ut att vi lämnar Guanja på fredag. Ca tre dygn kommer det att ta innan vi kommer till den första inklarerningshamnen på Cuba. Att komma in i Cuba är lite speciellt och man får bara gå till vissa hamnar för att klarera in. Där följer sedan en lång process med olika myndigheter som skall komma ombord och inspektera innan vi får sätta våra fötter i land. Vi får väl se vad vi kommer att tycka om Cuba. Vissa säger underbart och vissa säger usch och nej. De närmaste veckorna visar sig väl vad vi kommer att tycka.

Med hälsningar från Fantasy Island Marina

Rolf & Diana 15.03.2014 09:35

Grattiskramar från oss!

| Svar

Senaste kommentarer

23.01 | 21:55

Vilken miljö! Gott för kropp o själ. Fortsätt njuta av er fantastiska tillvaro.
Kram till er båda(trots Corona, men denna smittar inte🤗🤗)

23.01 | 14:54

hej o hå ni har det toppen o livet leker i en sommarmiljö njut o ha det bra o var rädd om er hemma är det vinter vi hörs Tore o Majlis

24.12 | 19:50

God jul och gott nytt år! Vit jul, drygt 10 kallt! Perfekt jul. Alla andra är nu på väg eller är i Sälen. Kristinas familj i Mora. Bada och Ha det bra!

21.12 | 08:44

passa dig så det inte blir en "jävla" fart på Alice, kanske gammeln kommer tillbaks, god jul o nyår på er