Hösten 2019

Ta mig till havet

Så kan det komma att se ut när vi kommer ner till La Palma

Insjön 2019-10-10

Nu börjar det bli tråkigt med vädret. När man sedan måste skrapa bilrutorna på mornarna, då är det inge kul längre. Nu börjar vi längta till värmen och Lady Mys. Om tre veckor, närmare bestämt den sista oktober flyger vi ner till ön La Palma där Lady Mys ligger på land och väntar på oss. När vi kommer ner har vi nästan en hel vecka med jobb på båten innan vi kan börja röra på oss. Det är städning, målning, polering av skrov, mm som måste göras

Vad har vi då för planer inför denna säsong? Jo för engångs skull vet vi i stora drag vad vi kommer att göra i vinter. Under november och fram till mitten december kommer vi att segla runt i södra delen av Kanarieöarna. Om kring den 10 december kommer vi att gå upp till Las Palmas för att där förbereda och utrusta Lady Mys för en Atlant över segling. Den 20 december flyger vi hem till Borlänge och sedan firar vi jul hemma i Insjön. Den 2 januari flyger vi tillbaka för slututrustning Den 5 januari lämnar vi Las Palmas för att segla mot Karibien. Vi kommer att tillsammans med 20 andra båtar ingå i ett så kallade ”segel rally” som heter Viking Explorers. De flesta båtarna kommer från Sverige och Norden. Rutten går från Las Palmas via Cape Verde till St. Vincent, och vi räknar med att vara framme i Karibien omkring 1–5 februari

För den som är intresserad och vill se var vi är någon stans kan ni ladda ner följande adress https://forecast.predictwind.com/tracking/display/Ladymys

När ni får upp denna sida ser ni en liten röd prick. Det är vi. Nere till vänster på sidan finns det ett + och ett -. Trycker ni där så kan ni förstora bilden. Uppe till höger finns det en text som visar vilken, fart vi gör, och när sidan senast uppdaterades. När vi har trackningen igång är det mening att sidan skall uppdateras varje timme. Ni kommer att kunna se oss, var vi är, fast vi är mitt ute på Atlanten. Ni ser också vilket väder och vindar vi har.

Nu under kommande veckorna kommer jag att sjunga Peter Lundblads vackra visa ”Ta mig till havet och gör mig till kung” där får man en förnimmelse av hur de små vågorna som sköljer in mot en varm sandstrand. Där kan man stanna tills natten blir dag. Eller tills frosten har slutat verka här hemma i Brenäs och det går mot ljusa vårkvällar

Nu flyter vi

2019-11-05

Då har vi kommit ner till La Palma och där funnit vår kära Lady Mys stående på land i en Marina. Hon sa när vi kom att hon hade saknat oss och nu ville hon bli tvättad och ren från allt damm och sand som hade samlats överallt på däck mm Ja det hade till och med krupit in dam inne i båten.

Men efter tre dagars slit med målning under vatten linjen, polering och rengöring mm så lyftes hon igår ner i vattnet. Vilken härlig känsla när Lady kom i sitt rätta element. Nu återstår det några dagar med att få båten klar invändigt samt riggning av segel innan vi kan segla vidare. Men vi har ju ingen brådska med att komma iväg så egentligen skulle vi kunna lungan ner oss och ta det lite lugnt. Men det kan ibland vara svårt för Björnen att lugna ner sig när han har en lång ”To-Do” lista som måste prickas av.

Resan ner hit gick faktiskt riktigt bra. SJ skötte sig och var i tid till Arlanda, lika så flög Norwegien och kom i tid och vi fick även de två väskorna som vi hade checkat in. Det är inte alltid som det klaffar. Det lilla som vi tycker var en miss var att vi fick inget att äta på den 6 timmers långa flygningen. Vi hade beställt resan genom Sol Resor och dom hade av besparing skäl bestämt att det inte skulle serveras någon förtäring ombord.

Vi har snart testat av det mesta på båten för att se att allt fungerar efter det långa uppehållet på land. Det tycks det mesta göra, även om minnet sviker en ibland för att komma ihåg och veta vilka knappar och kranar man skall trycka och vrida på. Men det som oftast är problem med är dator och få ett internet att fungera. Så i dags läget har jag ingen uppkoppling på PC. Men däremot fungerar Plattan och telefon. Så vi får se när jag får ut dessa rader på hemsidan.

En liten reflektion. När man jobbar och sliter och svetten flödar på dagarna, så gör man det gärna för man vet att när kvällen kommer så smakar en kall öl alldeles förträffligt

Vad gör man utan datorer?

2019-11-09

”To-Do-listan” har minskat och nu börjar vi se ett slut på den. Men vi ligger fortfarande kvar i Tarzacorte på La Palma. Listan är inte längre än att vi nu skulle kunnat ge oss iväg och seglat, men nu har vi sett i prognoserna att det kommer att blåsa kraftigt, mellan öarna, ett antal dagar. Så vårt beslut är att vi stannar kvar här tills det lugnat ner sig. Vi har ju ingen brådska och det finns alltid att något göra.

”To-do listan” var lång och nu känns det skönt att allt börjar falla på plats. Det som har tagit mest tid och orsakat största frustationen var att få ordning på Sybervärden. Som till exempel satt jag i telefonkontakt med Telia i två timmar en dag innan dom kom underfund med att Telia av någon underlig anledning givit mig ett ”kontant korts abonnemang” i stället för som jag beställt och tidigare haft, ett abonnemang med ”obegränsad surf” Nästa dag satt jag ytterligare i telefonkontakt med Telia för att utreda varför det inte gick att par koppla våra telefoner och läsplattor. Detta problem kunde de inte lösa utan detta fick jag löst av Apple support.

När vi efter jul och nyår, skall segla över Atlanten vill jag kunna tanka ner väder prognoser, mm via satellit. För att lösa detta har jag vänt mig till ett företag som heter Predicat Wind och som kommer från Nya Zeeland. Detta väderprogram är speciellt utvecklat för sjöfart och segling och fungerar förträffligt. Men när jag skulle gradera upp mig till ett högre program så fick jag inte till det. Nå väl det får jag väl fixa senare tänkte jag. När jag sedan igår står på bryggan och håller på att laga vår julle som läcker kommer det ett par i övre medelåldern och pratar med mig. När vi pratat en stund så visar det sig att dom är från Nya Zeeland och reser runt i värden för att promota för Predicat Wind. Jag berättar för dem att jag använder deras program och om de problem jag hade. Det är inga problem, det fixar vi och efter en kvart är problemet löst via mail med kontoret i Nya Zeeland. Ibland skall man ha tur, ja verkligen tur

Detta var mycket skrivit om teknik och det kanske vart lite tungt och ibland kanske lite svårbegripligt, men strunta i det. Vi mår i alla fall bra och har det bra och det går igen nöd på oss. Varmt och skönt är det också med sina 25 grader på dagarna och dryga 20 garder på nätterna när vi skall sova.

Nu seglar

2019-11-16

I morgon skall vi äntligen ut och segla. Nu kommer vindarna att lungan ner sig lite. Det är nämligen så att det fins ett vädersystem mellan öarna här på Kanarieöarna som kallas accelerations vindar, När de förhärskande nordliga vindarna kommer ner mot öarna så tycks de ihop för att komma fram, mellan öarna och därmed ökar i styrka. Detta vädersystem har vi nu haft en dryg vecka, men nu skall det avta och då skall vi passa på att segla övertill Teneriffa Det är ganska märkligt med dessa vindar, för här där vi ligger på västra sidan av La Palma har det varit nästan lugnt hela tiden. Men där ute mellan öarna har vi sett på nätet att det blåst bra duktigt. Det finns också båtar här i marinan så har gett sig av för att försöka ta sig över till Teneriffa, men de har varit tvungna att vända och gå tillbaka hit Tarzacorte.

Men som vi sagt tidigare. Det har inte gått någon nöd på oss. Vädret har varit varmt och skönt, och vi trivs bra här i marinan. Alice har lyssnat en hel del på ljudböcker samtidigt som hon har handarbetet. Bra avkoppling säger hon. Björnen han har pysslat och donat med båten och börjat att förbereda för den långa Atlant överseglingen vi skall göra i januari. Han har upprättat en checklista med 125 punkter över sådant som skall kollas igenom på båten innan vi ger oss iväg. Det är allt ifrån segel, rigg, motor, el, skrov, mm. Vi vet att det kommer att gå söder saker och ting ute på Atlanten men vi vet inte vad, utan det gäller att minimera problemen.

Men nu skall det bli skönt att få ut och röra på sig och få njuta av vindar och vågor. Det är annars risk för att vi blir drabbad av så kallad hamnröta.

La Gomera

2019-11-20 La Gomera

Då var det åter problem med sybervärden. PC kommer inte in på nätet här i denna marina på La Gomera. Däremot kommer jag in på nätet via I-pad. Lite krångligare att skriva, men det får ta den tid det tar, och en får man lära sig något nytt.

Vi seglade hit till San Sebastian på ön La Gomera, som planerat i söndags. Seglingen hit tog 9 timmar och den blev väl lite tuffare än vad vi trott från början. Det som framför allt gjorde att det blev tufft var att vindarna kom mer rakt framme från än vad prognoserna hade sagt. Men nu är vi här och vi mår bra som vanligt. När man kommer i hamnen efter sådan här segling är det det underbart att sätta sig ner i sittbrunnen och njuta av stunden med en kall öl. Livet är underbart!

Idag kommer vi att få besök av våra underbara gammal seglarvänner Ove och Greta. Dom seglar hit från Puerto Morgan för att träffa oss. Dom har vi träffat och varit tillsammans med lite var stans i värden. Förutom att vi träffat dem här på Kanarieöarna så har vi också sammanstrålat med dem ibland annat i Panama, Cuba, USA med flera ställen Ja det skall bli trevligt att få träffa dem.

Lady Mys vilar ut Tittar man noga sperman att Kaptenskan varit flitig och kört tvättmaskin idag

San Miguel

San Miguel 2019-11-24

Då har vi till sist kommit till Teneriffa och Marina San Miguel. Här har vi varit många gånger tidigare och vi känner oss lite hemmastadda här. Första gången vi kom hit var för 9 år sedan med Lady Glion Då var det inte många båtar här och det fans gott om plats, till skillnad mot nu. Nu är här otroligt många båtar och marinan är överfull och många ligger utan på varandra och den som ligger längst ut måste klättar eller gå över tre till fyra båtar för att komma till lands. Det kan ju inte vara så kul.

I fredags lämnade vi La Gomera och seglade över till Teneriffa i fina vindar Vi fick en fin segling till att börja med, men de sista timmarna fick vi hjälpa till med Hjalmar (motorn). När vi väl närmade oss Marina San Miguel möter vi en gummibåt med personal från marinan som talar om för oss att marinan är full. Ja den är till ock med överfull och det finns ingen plats för oss. Stor besvikelse!!Vad gör vi nu? Det blir att vända och gå västerut och till nästa marina som ligger en halvtimme bort, och se om det finns någon plats där. Jo då där lyckas vi tränga in oss och få en plats för en natt.

Nästa dag, igår lördag var det frågan vad gör vi nu? Jo vi är lite taktiska och går tillbaka till Marina San Miguel på tidig förmiddag när de båtar som skall avsegla för dagen har givit sig iväg. Jo då vi får se att en båt lämnar marina och vi får överta hans plats. Inte nog med det. Det är också en bra plats, längst in vi kajen. Hurra vad glada vi blir.

Här kommer vi nu att stanna några dagar och sedan planerar vi att gå till Morgan på onsdag. Enligt rykten skall det där vara ännu svårare att få plats. Men där har våra vänner Ove och Greta lovat att försöka att hjälpa till med en plats åt oss. I går förmiddag ringer Ove mig och säger att han har pratat med marina kontoret och där fått beskedet att det är fullt minst ett par veckor framåt. På eftermiddagen ringer Greta mig och säger att hon är hos Maria Teres på Marina kontoret Hon säger att hon har fixat en plats åt oss tills på onsdag, och hon frågar om vi vill ha den platsen. JA!!!! Ropar jag. Vilka underbara vänner vi har

Puerto Mogan

2019-11-30

Vi fick fina vindar när vi seglade hit till Puerto Mogan i onsdags. Även om vinden försvann totalt den sista timmen när vi kom i lä bakom den höga bergen på Gran Canaria.

Här i Mogan har vi nu varit några dagar och på kvällarna har vi umgåtts med andra svenska långseglare och haft det mycket trevligt. Framför allt med våra kära gamla seglarvänner Ove och Greta.

I går var det marknad här i Mogan till Kaptenskan stora förtjusning Hon försvann redan tidigt på förmiddagen och kom bara hem till båten för att äta lunch, och sen bar det iväg igen och hon kom inte tillbaka förrän sen eftermiddag. Det blev vist några nya skor och någon ny klänning. Till Kaptens stora glädje slapp han vara med och se på allt tingel tangel som försöktes säljas i alla stånden. Han var hemma själv med sin kära Lady Mys och småpysslade. Alltså en skön och trevlig dag för båda parter.

I morgon är planerna att vi skall fortsätta till Amfi del Mare som ligger inte längre bort än en timmes segling. Där kommer vi att ligga för ankare några dagar, utanför den stora hotellanläggningen Även där har vi legat tidigare. I och med att vi där kommer att ligga för ankare så kommer det finnas möjlighet för oss att ett bad i havet, om vi nu törs

Sen i slutet av nästa vecka planerar vi att förflytta oss upp till Las Palmas för att där förbereda oss och Lady Mys för Atlant översegling som vi kommer att starta den 5 januari. Men innan dess skall vi också hinna med att flyga hem till Borlänge och fira jul och nyår hemma i Insjön

En nöjd Kaptenska efter en dag på marknaden'
En god måltid och dryck i glada vänners lag

Las Palmas

Las Palmas 2019-12-07

Då har vi kommit till Las Palmas. Här är vädret helt annorlunda mot vad det är i södra delen av Kanarieöarna. Det är en helt annan klimatzon här. Dom här dagarna som vi varit här har det blåst och regnat och för oss varit kyligt. På kvällarna har vi varit tvungna att ha både långbyxor och tröja på oss. Det var också lika dant förra året när vi var här. Mulet och kallt. Nu längtar vi till Karibien och värme.

Här kommer vi nu att ligga och förbereda oss och Lady Mys för Atlant överseglingen den 5 januari. Det som bland annat skall göras är besiktning av riggen, besiktning och ompackning av livflotten. Kapell som måste ses över och repareras efter alla hårda soltimmar och salt, mm. Sen är det också dags att börja bunkra mat. Vi kan i alla fall börja handla alla bas och torrvaror. Bara det blir en hel del som skall inhandlas och stuvas ombord. Det är mat för minst 4 veckor som vi måste ha med oss. Bara stuvningen är ett kapitel för sig. Allting måste ju ligga still fast båten rullar och far åt alla håll. Sen måste vi också veta var alla varor finns någon stans. Det är inte så kul att ligga nere i båten och leta efter en korvburk om man inte vet var den är, när båten rullar och far åt alla håll.

Det börjar också samlas många andra Svenska båtar här i LAS Palmas, som skall delta i Viking Explorers som seglingen heter som vi skall var med i. Den 15 december skall alla 20 båtar var samlade. Då börjar incheckning och sedan blir det olika seminarium varje dag fram till jul. Sen blir det ett uppehåll fram till den 3 jan då de sista mötena blir och sista förberedelserna sker.

Igår kväll var vi på Afterwork. Varje fredag kväll träffas många av Svenskarna som ligger här i hamnen samlas på Sailors Bar för att umgås och äta och dricka lite grann. Kan vara mycket trevligt ibland.😉

Nu vill jag till varmare breddgrader. Här måste man ha både mössa och strumpor på sig.Ja till och med vinet är kallt

Björn på Ikea samt bakar bullar

2019-12-12

Kapten har som princip att aldrig besöka Ikea hemma i Sverige. Men här om dagen övertalade kaptenskan mig, att vi skulle besöka Ikea här på Grand Canaria. Eftersom det där skulle finas möjlighet att köpa en hel del Svensk mat, med bland annat sil, kaviar, hårdbröd, mm så gick Kapten med på att göra ett besök där. Mycket riktigt där fanns en hel del att köpa, och när kapten fick se att det såldes kanelbullar glittrade det i ögonen på honom Han kunde inte motstå frestelsen, utan två påsar med kanelbullar åkte ner i varuvagnen.

När vi sedan kom hem till båten så stod det inte på förrän Kapten tog fram mjölklitern och sedan fram med bullpåsen. Men vad är detta? Bullarna är ju ogräddade. Vad göra? Ja men det här fixar jag tänkte Kapten. Vi har ju nyss investerat i en mikrovågsugn så det måste gå bra. Det går inte att grädda i en mikrovågsugn sa Alice. Jo då det går säkert bra sa Kapten och slängde in ett par bullar i ugnen Hur gick det då? Jo efter ett antal minuter är hela båten rökfylld och brandvarnarna tjuter för fullt och i ungen ligger det svarta och brända bullar.

Kaptenskan gräddade resten av bullarna i gasolugnen, med godkänt resultat.

När vi ändå var ute på tur så passade vi på att inhandla alla torr och basvaror som vi skall äta av under seglingen över Atlanten.

Som väl var så erbjöd sig matvarubutiken att leverera allt vi handlat till båten. Tur var väl det för jag räknade ut att det var drykt en kubikmeter med varor vi hade inhandlat. Sen skulle allt stuvas om bord, skulle vi verkligen få plats med allt? Men det gick bra och efter en timmes stuvade var allt undan stoppat.

Kapten gjorde en ritning på varornas plats i båten, så att vi lättare ska hitta det vi behöver.

I morgon skall vi checka in på Vikig Expolers, som sedan föls av ett antal föreläsningar och sammankomster med deltagande besättningar på olika båtarna som kommer att deltaga i den gemensamma seglingen över Atlanten.

Mañana

2019-12-19

Då är det inte många dagar fram till jul, och den tänker vi fira hemma i Insjön. I morgon flyger vi nämligen till Borlänge. Sedan blir det bilfärd hem till Insjön, och där får vi se vilket väder det är. Enligt rykten så skall det vara tråkigt väder. Vi kommer att stanna hemma till den 2 januari då vi flyger tillbaka från Arlanda. När vi väl kommer hem så har vi en hel del vi måste hinna med att göra. Det som blir lite tajt är att det är så få svarta dagar när vi är hemma.

Sen blir det att packa väskor igen. Som vanligt är det många prylar vi vill ha med oss till båten, och speciellt nu när vi skall segla över Atlanten.

Vad har vi nu gjort nu när vi legat här i Las Palmas? Ja det har varit många olika förberedelser inför den spännande segling som kommer att starta den 5 jan. Det har varit bunkring av mat, gått på seminarium, och framför allt jagat olika servis firmor som har och skall hjälpa oss med att olika saker på Lad Mys. Vi vill nämligen att hon skall vara i toppskick när vi ger oss i väg. Dom här firmorna har nämligen en tendens att lova mer än vad de gör. När man frågar när kan ni komma, så säger dom som oftast att vi kommer imorgon. Men när hela morgondagen har gått så har vi ännu inte sett till någon. Så nu vet jag vad, imorgon heter, på Spanska. Nämligen Mañana

God jul och gått nytt år på er alla. Vi kommer i alla fall att få en spännande del de första månaderna av året Vi kommer att skriva igen när vi kommer tillbaka till Lady Mys och innan vi ger oss iväg över Atlanten Så följ oss gärna och läs om det som vi skriver på hemsidan

Christina Aro 15.12.2019 12:42

Ta väl vara på er under seglingen framöver. GodJul och Gott Nytt år önskar jag er var ni än befinner er. Kram Christina

Imbi o Carsten 30.11.2019 11:54

Hej på Er inte utan att man längtar efter att göra en segling igen. Men som ni känner till så är inte Imbis hälsa så bra. Vi vill önska god tur o säker segling

Christina Espelund Aro 10.11.2019 13:57

Verkar som besättningen på Ladymys tar kloka beslut! Tack för det!!
Fortsätt att må gott och njut.
Hälsningar från ett vitt Sätra
Christina

Henry Pollack 10.10.2019 12:15

Hej Alice o Björn,'
Kul att Ni slipper vara enda båt under atlantseglatsen och se enbart flygfisk och någon trött fågel, som behöver vila och
LYCKA TILL !!

| Svar

Senaste kommentarer

23.01 | 21:55

Vilken miljö! Gott för kropp o själ. Fortsätt njuta av er fantastiska tillvaro.
Kram till er båda(trots Corona, men denna smittar inte🤗🤗)

23.01 | 14:54

hej o hå ni har det toppen o livet leker i en sommarmiljö njut o ha det bra o var rädd om er hemma är det vinter vi hörs Tore o Majlis

24.12 | 19:50

God jul och gott nytt år! Vit jul, drygt 10 kallt! Perfekt jul. Alla andra är nu på väg eller är i Sälen. Kristinas familj i Mora. Bada och Ha det bra!

21.12 | 08:44

passa dig så det inte blir en "jävla" fart på Alice, kanske gammeln kommer tillbaks, god jul o nyår på er