Över Atlanten 2020

Nu är vi på väg

Då har vi lämnag Las Palmas. Klockan 10 idag den 5/1 släpte vi våra förtöjningar och gick ut ur hamnen, och nu är fören inriktad mot Mindelo på Kap verde.För närvarade svaga vindar, men kommer att tillta under dagen

Snart bär det iväg

2020-01-05

Då har vi återvänt till Lad Mys efter att ha varit hemma i Insjön över jul och nyår. En resa hem som hade kunnat blivit bättre. Det börjad med att flyget hem blev 9 timmar försenat och vi var inte hemma i Insjön förrän nästan till midnatt. Under flygresan hem satt man runt om oss och både hostade och nös, så det var inte så roligt. Jag sa till Alice, att klarar vi det här utan att bli förkyld då har vi gjort det bra. Mycket riktig dagen före jul afton drabbades Alice av halsont och som sedan gick över i kraftig hosta och influensa. Hon blev sängliggande hela nästan hela helgen, och hon är fortfarande inte bra

Nu håller vi på med dom sista förberedelserna inför seglingen över Atlanten. Det är framförallt inköp av färskvaror. Det blev en hel del. I dag blir det att laga och göra i ordning mat som vi sedan kan förvara kyld

I morgon bär det av och vi startar vår segling över Atlanten. Den första etappen blir ner till Kap Verde och som beräknas ta en 5–6 dygn Sedan blir det ett par dagars stopp där Därefter blir det ca två veckors segling över till St. Vincent i Karibien. Som väderprognoserna ser ut förnärvarande ser det lovande ut de första dygnen med lagom vindar 9-10 m/s som kommer nästan rakt bak ifrån. De sista dagarna innan vi kommer till Kap Verde kommer vi att få lite kraftiga vindar. Men detta är prognoser sen får vi se hur det blir.  Nu är det bara att hoppas att allt går bra och att inget allvarligt inträffar med båten och att vi får vara friska. Så imorgon säter vi fingrarna i kors och släpper våra förtöjningar och seglar i väg.

Jag kanske har skrivit detta tidigare, men vill ni följa oss var vi är någon stans på havet så kan ni gå in på följande sidan ”http://forecast.predictwind.com/tracking/display/Ladymys” Där kommer ni att se en liten röd prick som visar var vi är. Denna prick kommer att uppdateras med jämna mellanrum. Vill ni skicka ett sms till oss så går det att göra det till telefonnummer +881 621 430 797.

Önska oss nu goda vindar

Det blev en hel del vindar

Mindelo Cap Verdi 2020-01-11

Då har vi kommit fram till Cap Verdi igår efter middag En segling så som varade i 5 dygn och 6 timmar med en sträcka på 860 distans minuter. Vi kom in som andra båt av de 20 startande, och det är fortfarande båtar ute på havet som ännu inte kommit fram. Alla besättningar som kommit fram och som vi pratat med säger att det varit en tuff resa, och det kan vi hålla med om.

Vissa nätter var väldigt jobbiga med vindar upp till 20 meter/ sek och grov sjö. Så det blev inte många timmars sömn på nätterna. Vissa brott vågor var så kraftiga att Lady Mys slogs om kull så att stora mängder med vatten kom bland annat in i sittbrunnen. Vi fick också en del skador på båten, med bland annat trasiga skotblock, kolv till autopiloten lossnade i sitt fäste. Men det fixade vi under resans gång. Men det som var värre var att en våg hade varit så stor att den slagit in båten och vidare in till motor, vilket medförde att motorns cylindrar fylldes med vatten som i sin tur gjorde att en kolvstång på motorn gått av, Så när vi kom fram och skulle lägga till i hamnen hade vi ingen motor att använda, så vi seglade ända in till bryggan. Nu har vi fåt tag i en mekaniker som skall försöka hjälpa oss med att lyfta ur motorn och laga den. Sen får vi se hur lång tid det kommer att ta att få gång på motorn, igen. Det kommer väl att hänga på hur och när vi kan få tag i reservdelar

En annan sak som hände första dagen vi seglade var att en lina som går upp i masten lossnade och änden for ända upp mast toppen. Men vi hade ju modiga Brolin med oss och honom hissade vi upp masten för att ta ner linan. Det fixade han bra trots att båten gungade både hit och dit. Bravo Brolin.

Ni må tro att det var en skön upplevelse igår kväll att få gå på en restaurang och sätta sig vid ett stillastående bord och äta en god middag, och framförallt vilken skön sömn vi haft i natt.

Nu är det bara att gilla läget och lite äventyr förgyller alltid läget

Vi mår bra men är inte glada

Det har varit ett antal dagar med frustration. Det visade sig när mekanikern plockade isär motorn, så var det större skador än vad vi trodde från början. Nu var det att försöka få tag i nya reservdelar och det var inte lätt i detta land. Delarna måste beställas av en importör här på ön som i sin tur skall beställa dem från Yamar representant i Portugal, som i sin tur skall beställa från centrallagret i Holland. Denna procedur har nu pågått nu i 4 dagar utan att vi har fått någon bekräftelse på att varorna är beställda och på väg. Sedan skall DHL ha 1–2 veckor på sig att leverera. Sen kommer varorna att ligga hos tullaren ett antal dagar.  Nu har vi tröttnat på detta och nu har jag varit i kontakt med en återförsäljare för Yanmar i Sverige för att höra om han kan hjälpa mig. Det kunde dom men frakten skulle bli dyr och ta lång tid. Så nu har vi beslutat att Brolin flyger hem till Göteborg på lördag och hämtar delarna och tar med dem i handbagaget tillbaka. Det kommer inte att bli något dyrare och så vet vi att vi får prylarna.

Alla andra i gruppen Viking Expolers kommer att avsegla härifrån i morgon fredag medan vi står kvar på kajen och vinkar farväl. Om allt går bra med delar och ihop plockning av motor kanske vi kommer i väg om en vecka.

Vi får trösta oss med att vi alla mår bra och är friska. Vi vet också att vi har det bra i Sverige där allt fungerar med allt ifrån internet till all annan infrastruktur Bara att man måste springa med datorn på ett cafe varje gång man vill åt ett nät är jobbigt.

Nu håller vi tummarna att allt faller på plats under nästa vecka

Vi är fortfarande kvar på Cap Verde

2020-01-25 Cap Verde

Seglarlivet är inte bara kritvita korallsands stränder med lutande palmer, i 30 gradigt, klarblått hav. Nej ibland är seglarlivet fyllt med motgångar och frustration. Ni kanske undrar över hur det går för oss och om vi börjat vår segling från Kap Verde mot Karibien. Nej ännu inte.  Statusen är denna och följande har hänt.

Brolin gjorde ett fint jobb när han flög hem för att hämta reservdelarna till motorn och han kom åter i tisdags med alla delarna. Sedan blev det 3 timmars frustrerande väntan på att montören som skulle komma och montera ihop motorn, trots att jag hade förvarat att delarna skulle vara här på båten kl. 2. När dom väl kom så var de 3 montörer och dom lovade att motorn skulle vara ihop monterad innan kvällen och dagen därpå skulle motorn provköras. Vad bra, nu steg humöret på oss och det lät ju hoppfullt.

Men sen kom nästa motgång. När man började ihop monteringen så visade det sig att det fans flera skador på motorn. Två så kallade foder var skadade och måste åtgärdas. Hur gör vi nu och vad innebär detta, flög tankarna genom våra huvuden. Efter en stunds funderande lovade de att trots allt skulle kunna försöka fixa det. Motorblocket skulle tas till en verkstad och där skulle man reparera de skadade fodren. Frågan var bara om verkstaden hade material till att svarva de nya fodren. Efter en halv dags väntan fick äntligen besked att man funnit material och man lovade att under dagen idag skulle motorblocket vara fixat. Sen skall motorn plockas ihop och åter monteras i båten.  Nu får vi verkligen hopps att det blir så, för nu tycker vi haft nog med motgångar och att lyckan skall åter vara på vår sida

Men man vet aldrig. Vi har fått en uppfattning att i det här landet lovar och säger man en sak, och som sedan blir något helt annat. Men Brolin är ihärdig och jagar de här montörerna hela dagarna

Sen kan man också tycka att denna skada borde man ha upptäckt när man plockade isär motorn och då hade vi tjänat en halv vecka i tid. Jag hade själv kunnat upptäckt denna skada om jag tittat lite mera på motorn. Men jag litade på montörerna att dom hade undersökt motorn tillräckligt.

Nu får vi verkligen hoppas att nästa gång jag skriver att vi då är klara för avsegling. Nu har vi verkligen tröttnat på det här stället och nu vill vi ut på havet. Men vi kan i varje fall säga att vi har haft tur med vädret, de senaste dagarna har vi haft sol och 25 grader varmt.

Håll tummarna

Vi lämnar Kap Verde

2020-01-27

Så äntligen, efter sju sorger och bedrövelser är motorn på plats och ihop monterad. Så nu på förmiddagen släpper vi våra förtöjningar och seglar i väg mot St. Vincent i Karibien. Om allt går bra och vi får fina vindar räknar vi med att överseglingen tar ca två veckor. Det skall verkligen bli skönt att få lämna Mindelo och få komma ut på öppet hav. Väderprognoserna ser för närvarade bra och lovade ut med lagoma vindar som kommer nästan rakt bakifrån. Vi får hoppas att prognoserna håller i sig två veckor framåt.

Nu seglar vi

Nu är vi äntligen framme

St. Vincent 2020-02-12

Så har vi då äntligen kommit fram till Karibien. Igår den 11 feb. kl. 8 på morgonen lokal tid fick vi äntligen ta fram förtöjnings linorna och knyta fast Lady Mys i en brygga vid Blue Lagoon Marina på St. Vincent. Vilken känsla. Vad underbart. Dessutom fick vi ett varmt mottagande av alla de övriga deltagarna som var kvar i Viking Explorers. Dom stod på kajen och skrek välkomst ord och blåste i signalhorn

Vet Ni när en kall öl smakar som best? Jo när man korsat Atlanten och man satt sig ner i sittbrunnen på Lady Mys och äntligen få koppla av och bra njuta och tycka att man trots allt varit ganska duktig. Ja då smakar en kall öl, där man skriva sitt namn i kondensen på flaskans utsida, alldeles förträffligt. När man dessutom känner den svaga och varma passadvinden smeka vår hud. Ja då är livet åter underbart.

Resten av gårdagen när vi kramat om alla seglar vänner som stod på kajen, blev det inte mycket gjort Vi gick om kring på marinan eller satt på båten och bara njöt. Det blev att vi också delade på en flaska mousserande vitt vin i belöning. Sen blev det ett och annat bad i det varma havet.

Av naturliga skäl blev det sedan en tidig middag inne på en av serveringarna Vilken härlig middag med riktigt god lagad mat. Det har väl under seglingen varit lite si och så med det på senaste tiden. Tänk dessutom, bordet vi satt vid, stod alldeles still, och vi behövde inte ens hålla i våra tallrikar.

Som sagt det blev även ett tidigt sänggående efter en avkopplande dag, och vi somnade av helt o vaggade i en båt som stod alldeles still.

I dag blir det jobbardag Nu skall Lady Mys skuras och tvättas från alla salt vi fått både invändigt och utvändigt. Jag vi måste också skura bort bläck från någon bläckfisk som landat på däck. Att få bort detta blir inte lätt

Hur var då överseglingen? Det ber jag att få återkomma till och skriva om senare om någon dag när allt har lugnat ner sig lite, och tankarna strukturerat sig. Så mycket kan jag i alla fall säga, att seglingen över Atlanten i stort ha gått bra med mestadels fina vindar. Sen hände det en del andra saker under färden som gjorde livet lite mera spännande. Men det ber jag få återkomma till.

Så var det under Atlantseglingen

2020-02-13

Hur var nu segling över Atlanten från Mindelo på Kap Verde till Blue Lagoon St. Vincent?

Ja seglingen gick bra med fina vindar, utom andra dagen då vi hade mycket svaga vindar. Den dagen började jag räkna om vi skulle komma fram före första mars. Men sen kom vinden tillbaka och vi kunde börja räkna på en helt annan tidtabell. Ibland några nätter steg vinden upp från 10 meter/ sek till 16 meter/sek. Då blev det lite svårt att kunna sova när Lady Mys rullade omkring bland vågorna. Men den övriga tiden var vindarna snälla mot oss med omkring ca 10 meter/sek Så vi fick bra fart och vi klarade av överfarten på 15 dygn inklusive ett litet stopp på Barbados på 12 timmar. Stoppet på Barbados gjorde vi för att anpassa ankomsttid till St. Vincent medan det var ljust. Skulle vi ha gått direkt till St. Vincent hade vi kommit fram när det var mörkt, vilket inte varit så bra, med tanke på att man måste gå genom ett korallrev för att komma in till Marinan

Apropå att sova var det till att börja med, de första nätterna, svårt att kunna sova när båten och sängen rullade hela tiden, men med tiden och vi blev vana så infann sig sömnen trots rullningen

Vad gjorde vi under den andra tiden? Ja inte mycket. Vi försökte mest att få tiden att gå, och det blev många långa timmar där tiden gick väldigt långsamt. När vi så fick besök av delfiner, några gånger steg humöret på oss betydligt, och fick något annat att titta på än stora vågor som kom inrullande bakifrån och in under båten. Flygfiskar såg vi väldigt mycket av, och varje morgon låg det ett antal av dem på däck som vi kastade tillbaka i havet.

Sen till det som vi hade bekymmer med under färden. Det var framför allt elförsörjningen. Vi behöver el framförallt till försörjning av navigationsinstrument, Autopilot, kylskåp, lanternor, mm. Normalt alstrar vi ström genom en separat diselgenerator och generatorn som sitter på motorn. Nu visade det sig att när vi låg i Mindelo att dieselgeneratorn inte ville fungera och jag jobbande med den i två dagar för få igång den, utan att lyckas. Troligtvis är det ett datakort som inte fungerar som det ska. Så min lösning på problemet blev att jag lyckades för en ringa slant köpa mig ett litet separat bensindrivet elverk. Så med det och 40 liter bensin samt generatorn på motorn räknade jag med att det skulle klara sig. Nu visade det sig att efter några dagars segling fick vi in något i propellern, rep eller fisknät, vilket gjorde att vi inte kunde köra motorn. (vi har haft mycket otur under denna resa. Nu får det vara nog) Att Gå ner under båten och undersöka detta tycke vi var för stort risktagande när det blåser mer än 10 meter/sek. Så i stället blev det att vi fick förlita oss på det separata elverket. Frågan var, hur länge skulle bensinen räcka. Nu blev det att räkna igen. Hur mycket el förbrukade vi per dygn, och hur mycket bensin går det åt för att tillverka denna el. I vår kalkyl räkning och med bibehållen fart skulle vi ha 3 liter kvar vid framkomsten. Trots att vi försöket spara så mycket som möjligt på elen. Vi stängde av kylen och gick med släckta lanternor om natten. Maten som fans i kylen den fick vi kasta överbord efter några dagar. Den luktade inte gott då.

Men nu är vi framme i Karibien och det känns underbart. Alla mår bra och njuter av att vara framme i värmen och det varma vattnet. Nu har vi också fått sova ut ostört i två nätter

Sammanfattning av översegling kan man säga att allt har trots allt gått bra med fina vindar. Men det har varit långt och segt, där tiden gått väldigt sakta Men nu skall vi njuta. En kall Carib är heller inte så dumt.

Det finns ingen video

Åsa Sjörs 09.03.2020 20:50

Stort Grattis till ännu en atlantsegling! Ni är verkligen fantastiska och modiga! Hoppas ni har fina dagar nu, innan ni reser hem igen.

Roland Ivars 15.02.2020 15:39

Bra jobbat! Alla gånger som jag korsat Atlanten har jag sovit skönt men lite högre och lugnare. Se till att Alice badar och har det skönt säger Kerstin. Ha det.

Tore Fändriks 12.02.2020 14:39

Bra jobbat nu kan ni vila ut o ta det lite lugnt o njuta av värmen så får vi höra lite längre fram hur seglingen var Tore o Majlis

Anna T 12.02.2020 13:28

Bra jobbat, skönt att höra att ni anlänt till Karibien i gott skick. Kram på er och hälsningar från sågen!

Gunilla Olsson 12.02.2020 13:22

STORT GRATTIS till ännu en prestation! Vi har följt er hela vägen! Ser fram emot berättelsen.
Gunilla & Toyvo

Tore Fändriks 10.02.2020 09:56

Välkommen till Barbados kommer i håg när ni kom dit sist, ni har gjort det bra som seglat dit igen hurra för er ha det vi hörs Tore o Majlis

Mats Bergkvist 10.02.2020 06:30

Välkommna till Barbados! Ser att ni är på väg i hamn nu på morgonen

Tore Fändriks 27.01.2020 15:01

Nu ser vi framemot när du skriver att ni kommit fram,( kom ihåg när du ringde när ni kom till Barbados ) vi hörs Tore o Majlis

Carl-Gustav Mählck 27.01.2020 13:27

Vi vet hur det är att ligga fast på Kap Verde. 2017 låg vi där i 3 veckor. - Gratulerar att ni äntligen kommer iväg! "Segla lugnt!" /Helmi o. Carl-Gustav.

Christina Espelund Aro 27.01.2020 11:51

Lycka till!⛵️Var rädda om er/ kram Christina

Owe&Greta 27.01.2020 11:03

Gratulerar till lyckad reparation. Önskar förliga vindar till Lady Mys m härlig besättning. Från Mayflower II.

Anna 27.01.2020 08:52

Äntligen, så skönt för Er! Segla lugnt ;)

Lennart Björke 25.01.2020 10:46

Hej på er. Hoppas att ni har turen på er sida hädanefter , och att ni får komma iväg . Håller båda tummarna att det går bra att fixa motorn. Hälsningar Lennart

Christina Aro 23.01.2020 18:13

Håller båda två(tummarna)! Klart det blir bra nu! Ha det fint när ni kommer iväg. Väntar på nästa uppdatering.
Kram Christina

Greta & Owe 16.01.2020 17:20

Vi känner med er! Krångligt med leveranser till Kap Verde. Mats är ju en bra kurir. Viktigast är ju att ni mår bra. Hoppas ni också hinner njuta lite grann. O&G

Tore Fändriks 12.01.2020 16:10

Ni är duktiga som fixar allt hoppas seglingen över till Karibien blir lugnare vi höres ha det Tore o Majlis

Christina Aro 12.01.2020 11:49

Roligt att följa er på kartan. Var rädda om er. Här hemma lyser solen och det är ca +5 grader. Kram Christina

Lennart Björke 12.01.2020 10:43

Hej Björn o Alice
Det väcker minnen när ni beskriver era resor, Janne o Bengt och jag seglade över 2010 önskar er en fin seglats till V-Indien följer er dagl.

Gunilla Olsson 12.01.2020 10:33

Vi såg att ni hade friska vindar och förstår att det blev en jobbig resa. Njut nu av att vara i hamn efter genomförd prestation!
Kram! Gunilla&Toyvo

Tore Fändriks 06.01.2020 09:05

Heja Björn o Alice det går säkert bra med seglingen o nu när har vänner med er blir det inte långtråkigt jag skickar sms om hockeyn så du får glädjas åt det

Carsten Andersson 05.01.2020 14:52

Heja Björnen som inte sover och Alice som inte är i underlandet. lycka till med överseglingen och skitvindar på er. Kram Carsten ( önskar jag var på väg oxå)

Gunilla & Toyvo 04.01.2020 12:10

Goda vindar och allt gott önskar Kvast-Hildas besättning. Vi följer er!

Christina Espelund Aro 04.01.2020 11:23

God fortsättning och en god seglats över det stora havet önskar jag er.
⛵️⛵️⛵️⛵️⛵️
Kram Christina

| Svar

Senaste kommentarer

23.01 | 21:55

Vilken miljö! Gott för kropp o själ. Fortsätt njuta av er fantastiska tillvaro.
Kram till er båda(trots Corona, men denna smittar inte🤗🤗)

23.01 | 14:54

hej o hå ni har det toppen o livet leker i en sommarmiljö njut o ha det bra o var rädd om er hemma är det vinter vi hörs Tore o Majlis

24.12 | 19:50

God jul och gott nytt år! Vit jul, drygt 10 kallt! Perfekt jul. Alla andra är nu på väg eller är i Sälen. Kristinas familj i Mora. Bada och Ha det bra!

21.12 | 08:44

passa dig så det inte blir en "jävla" fart på Alice, kanske gammeln kommer tillbaks, god jul o nyår på er