Januari 2017

Nyår och flugor

2017-01-04

Då är vi inne på ett nytt år, och alla har väl firat in det nya året på ett eller annat sätt. För vår del blev infriande av det nya året inte riktig som vi hade tänkt oss. Alice hade på alla möjliga olika vis försökt förbereda och göra nyårsfirandet så trevligt som möjligt. Hon hade fixat med alla möjliga delikata maträtter som vi skulle äta på kvällen. Hon hade ordnat med ljusslingor på båten. Men lagom till vi skulle sätta oss ner äta av den trevliga nyårssupén så backar Alice ur. Hon har blivit dålig i magen och känner att hon vill gå ner och lägga sig. Där blir hon liggande resten av kvällen. Björnen han får sitta själv och äta av maten. Hur trevligt det nu kan vara. Så när klockan blir 8 tycker han det är lika bra att gå och lägga sig. Han har då i alla fall firat in den svenska nyåret som inträffade kl. 7 på kvällen. Men det bästa av allt, är att nu är Alice frisk igen.

Vi har nu flyttat oss från hamnen Jolly Harbour, till en fin liten vik med vit sandstrand där vi kan bada, mysa och ha det bra. När vi gick hit så uppförde sig inte Lady Mys som hon skall göra. När vi gick för motor så gick hon långsamt och det kändes små vibrationer. Så när vi hade ankrat upp i viken, så dök Kapten ner under båten för att kolla läget. När Kapten kom upp igen kunde han berätta att det satt en lina in lindad i propellern. Kapten gjorde flera försök att försöka få bort linan, men luften i lungorna vill inte riktig räcka till. Så det enda raka var att ta fram dykarutrustning. När den var på, och med en knivs hjälp stod det inte på att få bort repet. Så ännu engång har vi haft nytta av att ha dykarutrustning med ombord.

Dagen därpå började vi med att göra till en arbetsdag. Lady Mys var i stort behov av invändig städning. Det var skåp, golv, väggar och toalett som behövde sig en översyn. Så vi tog förmiddagen i anspråk till städning. Vi lovade oss skälva att om vi gjorde de jobben så skulle vi belönas med att på eftermiddagen åka in till stranden och bada och ha det lite mysigt. Men så blev det inte riktigt. När vi skulle sätta oss och äta lunch, så blev vi invaderade flugor. Det var inte bara ett par flugor, utan det var flera hundra flugor som ville dela på våra smörgåsar. Ja det var riktigt äckligt. Vi stod ut en timme men sen höll Alice på att få ett nervöst sammanbrott. Det fans ingen annan utväg än att dra upp ankaret och flytta till en annan vik. Vi var nog inte ensamma om att ha problem med flugorna, för helt plötsligt så började alla andra båtar i viken ge sig iväg.

Någon som dumpat en vattenskidlina och som fastnade i Lady Mys propeller
Det är bara slit och släp. Nu har till och med katen sagt åt mig att jag skall städa toaletten

Antigua - Gudellope

2017-01-08

I skrivande stund är vi fortfarande kvar på Antigua. Planerna var att idag skulle lämna denna ö och segla mot Guadeloupe. Men igår kväll när vi studerade väderprognoserna såg vi att om vi väntar ytterligare en dag, till imorgon måndag så skall vindarna bli mera fördelaktiga och seglingen där igenom bekvämare. Nu är det bra att hoppas att det blir så.

Vi ligger nu i en väl skydda vik med namnet Mamora Bay. Här ligger det en stor hotellanläggning, med All-inclusive. Vad vi har sett och förstått att det även finns en del svenskar på hotellet. Här utanför hotellet finns det ett starkt WiFi (internet) nät. Det är bra det att vi har inget lösenord så vi kan komma in på nätet. Hur kul nu det kan vara för oss. Så dom här raderna får vi skicka när vi kommer åt något nät på något annat ställe.

Så gjorde vi då överseglingen mot Guadeloupe. Vi fick en fin segling till Guadeloupe med fina vindar, och som tog oss 6 timmar. Guadeloupe tillhör Frankrike, och det bästa med det är att inklareringen är enkel. Man får helt enkelt göra det själv på en dator.

Igår kväll slog vi på stort och åkte med gummibåten in till den lilla byn för att äta en bit mat. Vi är ju i Frankrike, och här brukar de ha goda restauranger. Men vilken besvikelse. Efter att ha beställt maten fick vi vänta en och en halv timme innan vi fick maten serverad. När den väl kom, så var maten heller ingen höjdare. Men det är sådana här smällar man får ta ibland

Dominca

2017-01-14

Då har vi kommit till Dominica. Ön med den fantastiska naturen. Här kan man uppleva många fina naturupplevelser, om man ger sig tid och gör en tur och besöker de inre delarna av landet. Dominica är ett eget land, med sina 70 000 innevånare, och tillhör varken Frankrike, Holland eller England.

Vi ligger nu utför en stad som heter Portsmouth, och som ligger på den nordvästra delen av ön. Här har vi tidigare varit några gånger, och vi tycker alltid att det är trevligt att vara här. Härifrån kan man göra olika turer, som tillexempel som vi gjorde igår, en gajdad tur upp för floden Indien River. En fantastisk upplevelse, där gajden rodde oss upp för floden. Vi fick se och uppleva regnskogens alla växter och träd som kantade floden. Gajden vi hade var väldigt duktig och berättad om alla olika växter vi såg. Bland annat fick vi se 24 timmars busken, som har stora vackra blommor som endast blommar under en dag. Under den tiden hinner blomman ändra färg 4 gånger. Från gul på morgonen till brandgul, röd och brun.

Idag skall vi göra en tur in i landet och bese och uppleva naturen uppe bland bergen. Vi har gjort en sådan tur tidigare, men nu vill vi göra det igen.

Vi får väl se hur det går för Alice när hon kommer på land. Vi har nu levt och bott på Lady Mys i snart 3 månader. Under den tiden så har båten rullat mer eller mindre hela tiden, för vågor och stora och små dyningar. Det är inget vi har lidit av, och när vi är på Lady Mys så tänker vi inte på det. Men när Alice kommer iland, då får hon problem. Hon tycker att allting gungar, och hon vill gärna hålla Kapten i handen så att hon inte ramlar ikull.

Indian River

Rundtur på Dominica

2017-01-17

Ja vi gjorde en tur runt på ön Dominica. Vi åkte i en minibuss tillsammans med två amerikanska seglarpar. Vi har tidigare gjort en någon likande tur. Men det var lika fascinerade även denna gång att få se den enorma växlighet som växer på ön. Vi hade en duktig chaufför och som var väldigt duktigt på att berätta om ön och alla olika växter vi såg. Förutom all växlighet vi såg så besökte vi ett litet ställe där man odlade chokladbönor som man sedan tillverkade choklad av. Vi var också till ett vattenfall där Alice badade i lagunen nedanför fallet.

Dagen där på var vi på grillparty. Det var den lokala båtföreningen som arrangerat partyt. Denna förening är en organisation som ser till att alla båtar som kommer skall ha det bra och att det inte finns några oegentligheter i bukten där vi ligger med våra båtar. De arrangerar också olika utflykter. För att finanserna denna verksamhet ordnar de en gång i veckan ett grillparty. Den här gången var vi ett 50 tal olika seglare från USA och Europa, som samlades och hade det trevligt med god mat och dryck. Men vi från Lady Mys gav oss ganska tidigt tillbaka till vår kära båt. Vi skulle upp ganska tidigt nästa morgon och segla vidare.

Vårt nästa mål var den franska ön Martinique. Här ligger vi nu vid en liten by som heter ST. Pierre. Sedan kommer vi att fortsätta ner till den södra änden av Martinique, närmare bestämt till Ste. Anne och Marin.

Den här gången gick det bra

2017-01-19

Igår hade vi tur. När vi på morgonen efter att ha ätit frukost drog vi upp ankaret för att fortsätt ner utmed Martinique. Kapten gick fram på fördäck för att dra upp ankaret, och Kaptenskan stod vid rodret och manövrerade båten. Det går inte att styra båten sa kaptenskan, helt plötsligt. Jag kan vrida på ratten men det händer inget. Kapten gick tillbaka på båten för att se vad hon menade. Mycket riktigt ratten går att vrida på men det händer inget när man vrider på ratten åt det ena eller andra hållet. Vi släpper ner ankaret igen för att vi skall ligga still medan vi undersöker vad det är för fel. Kapten börjar med att krypa ner i Lady Mys innandömen för se vad det kan vara för fel. Mycket snart upptäcker han att roderkvadranten sitter löst på roderaxeln. Roderkvadranten är likt en halvmåne som sitter på roderaxeln, och där linorna från styrratten är fästade. Det är fyra bultar som har lossnat. Vilket gjort att roderkvadranten har lossnat ur sitt läge. Efter ca en kvart har kapten satt tillbaka kvadranten och dragit åt bultarna.

Vilken tur vi hade. Nu låg vi still med båten i en skyddad vik. Men tänk om det hänt medans vi varit ute på ett blåsigt hav eller om vi varit på väg in i en hamn. Det hade inte varit trevligt. Vad lär vi oss av detta? Jo att det viktigt med förebyggande underhåll och att man kontroller saker och ting, och att det är O.K. Men det är bra frågan, vad skall man kontrollera?

Här sitter roderkvadranten med de 4 bultarna som hade lossnat

Det är inte alltid lätt att vara kapten

2017-01-24

Vi har nu för någon dag sedan lämnat Martinique och seglat mot St. Lucia och Rodney Bay. Seglingen hit var helt underbar där vi tuffade på i ca: 5 knop. Det var väl ingen sån där rekordsegling, men vinden kom snett akterifrån (slörsegling kallas det) och var relativt svaga. Men Lady Mys gick stadigt och fint och vi kunde koppla av och bara njuta i 4 timmar det tog för att komma hit.

I Rodney Bay har vi tidigare varit ett antal gånger, och börjar känna oss nästan som hemma här. Rodney Bay Marina är en omtalad marina och det är bland annat är här som målgången är för de som seglar ARC rallyt över Atlanten. De startar från Las Palmas i november varje år, och som sagt med målgång här i marinan. I år var det nästan 300 båtar som deltog i seglingen.

Som sagt vi börjar känna oss som hemma här i Rodney Bay, och många som jobbar här, och arbetar med båtarna känner igen oss, trots att det nu är två år sedan vi var här senast. Alla blir glada när de ser oss och tycker det är jättekul att vi kommer tillbaka. Så det känns ju bra att vi inte har skämt ut oss tidigare.

I morgon skall vi tillsammans med en rastakille, som vi känner sedan tidigare, göra en utflykt runt på ön St. Lucia. Han har lovat att han skall visa oss allt som är sevärt på ön.

Igår var det synd om Kapten. Kaptenskan hade bokat tid på ett litet day spa, där hon skulle få olika behandlingar. Vad fick kapten göra istället? Jo han fick vara toalettdykare. Varje år måste toan ha sin översyn för att den skall fungera. Blandningen av saltvatten och urin är ingen bra kombination. Detta gör att det bildar hårda kristaller som sätter sig på insidan av alla slangar, och som gör att det efter ett tag blir dålig cirkulation. Så nu var det dags igen, för kapten att skruva undan slangarna och göra ren dem. Låter det trevligt? Det tycker i vare fall inte Kapten. Vilken orättvisa Kaptenskan får njuta på spa, medans Kapen fick göra skitjobb.

På kvällen sedan blev vi tvungna att äta på restaurang, därför att bordet i sittbrunnen var ny lackat, och vi hade ingenstans att äta. Vi hittade ett matställe som såg trevlig ut, och vi satt oss där vid ett bord, och beställde något att dricka. Sen var det dags börja läsa matsedeln. Men vilken besvikelse för Kapten. Det finns en del saker som inte Kapten tycker om att äta, och det är bland annat kyckling och fårkött. Vad läser då Kapten att matsedeln innehåller? Jo en massa olika maträtter, men alla består av kyckling eller lam i olika former.  Kaptenskan hon gillar kyckling, men Kapten han fick lida än engång. Så dagen kan summeras som så för Kapten. Först skitjobb och sen äta kyckling, medan Kaptenskan fick njuta på spa och sedan äta sin maträtt som hon gillar

St. Lucia

2017-01-28

Vi är fortfarande kvar i Rodney Bay på St. Lucia, men idag börjar vi röra på oss igen. Vi kommer att fortsätta i sakta mak förflytta oss söder ut i ökedjan.

Vi gjorde, som skrev tidigare, en utflykt runt på ön för någon dag sedan. En utflykt som var lite speciell på sitt vis. Till gajd och chaufför hade vi en rasta kille i övre medelåldern som vi kände sedan tidigare. Han lovade att vi skulle få se hela ön, och vi skulle bland annat få se ställen där inte de övriga turisterna besöker. Mycket riktigt vi kom till en del små fiskebyar, där det i våra ögon, såg ut som gud glömt. Här satt gubbarna ner vid stranden i små plåtskjul och spelade kort och drack rom och kanske rökte något annat, trotts att det bara var förmiddag Kvinnorna satt utanför de små rucklen till hus där de bodde och försökte ta hand om hus och hem. Vid sidan om gatorna, mellan husen och gatan löpte det djupa diken, där avloppsvattnet rann.

Vi såg inte bara dåliga saker. Vi såg bland annat vacker natur med riklig grönska ut med vägarna. Vi kunde även se stora fruktodlingar, med bland anat bananer. Vi var även upp och tittade på en levande vulkan, där vi kunde se hur det puttrade och kokande i magman.

En annan sak som var speciell var bilkörningen. Killen som körde oss var en otroligt dålig chaufför.  Han körde ryckigt. Ibland gick det fort, ibland gick det sakta, ibland bromsade han utan anledning, ibland gasade han där han borde ha bromsat. När han skulle parkera någonstans kunde han inte baka utan han parkerade mitt i vägen. Alice var så rädd där hon satt i baksätet att hon nästan grinade, trots att vi sa åt honom flera gånger att han skulle lugna ner sig med bilkörningen. Så äntligen efter en hel dag bilåkande på smala och krokiga vägar kom vi så åter till marinan, och Alice kunde andas ut. Nu kändes skönt återse Lady Mys, och vi kunde koppla av i sittbrunnen.

Ulla Lundell 30.01.2017 09:13

Vilka äventyr ni är med på. Men ni tycks klara allt. Önskar er en fortsatt underbar resa ses

Gunilla Hansson 18.01.2017 11:01

Fantastiskt spännande att följa edra upplevelser på hav och land, i fest o vardag!
Njut fullt ut av alla möjligheter ! Var rädda om Er !
Gunilla H

Maria 10.01.2017 10:08

Grattis på namnsdagen...

| Svar

Senaste kommentarer

23.01 | 21:55

Vilken miljö! Gott för kropp o själ. Fortsätt njuta av er fantastiska tillvaro.
Kram till er båda(trots Corona, men denna smittar inte🤗🤗)

23.01 | 14:54

hej o hå ni har det toppen o livet leker i en sommarmiljö njut o ha det bra o var rädd om er hemma är det vinter vi hörs Tore o Majlis

24.12 | 19:50

God jul och gott nytt år! Vit jul, drygt 10 kallt! Perfekt jul. Alla andra är nu på väg eller är i Sälen. Kristinas familj i Mora. Bada och Ha det bra!

21.12 | 08:44

passa dig så det inte blir en "jävla" fart på Alice, kanske gammeln kommer tillbaks, god jul o nyår på er