Här ligger vi vi den omtalade bron Amerikan Brige
Jag glömde berätta att näst sista natten när vi seglade från Galapagos, så höll vi att bli på seglad av ett lastfartyg.
Jag skall
här försöka återge vad som händ. Det kommer att bli en hel del fackuttryck i berättelsen, men den som läst navigation kanske begriper bättre.
Det var mitt på natten
vid tretiden så får jag se på AIS (instrument som visar var man är och vad andra fartyg är) att snett bakom oss, åt styrbord, på ca 15 Nm avstånd kommer ett lastfartyg under namnet Ingeborg. Avståndet minskar
och hon är alltså så kallande upphinnande fartyg, och därmed väjningspliktig. Tiden går och hon ligger helatiden i samma bäring och AIS visar att om hon inte ändrar kurs så kommer det att finnas riska att vi
kolliderar om 45 min. Jag får även se henne på radarn och även där kan jag se via den så kallade MARPAN att det förligger kollisions risk. Jag fortsätter och behåller min kurs och avvaktar och ser vad som händer.
Det andra fartyget har dock väjningsplikt. När hon är 5 Nm från mig ser jag hennes navigationsljus. Inget händer. När hon är 2 Nm (15 min) från mig ropar jag upp Ingeborg på VHF (radion) ”Ingeborg Ingeborg
Ingeborg this is S/Y Lady Mys” inget svar. Jag ropar igen.” Ingeborg Ingeborg Ingeborg this is S/Y Lady Mys on your port side”. Då svarar hon. Jag svarar och frågar om han kan se mig. Det blir tyst en liten stund,
och sedan svarar han att han ser mig och så frågar han vad jag tycker att han skall göra. Jag svarar att han bör gira babord och gå bakom mig och passera mig på min babord sida. Ok svarar han och sedan ser
jag på mina instrument att han girar några grader styrbord. Fel håll alltså, men vi undviker i alla fall en kollision. Jag tror med stor sannolikhet att man låg och sov på bryggan på det andra fartyget. För hade
han varit vaken så hade han sett oss på sina instrument under minst en timmes tid. Visserligen hade jag kunnat ändra kursen och därmed undviket kollisionen, men Ingeborg var dels upphinnande fartyg och dessutom var jag seglande fartyg,
och därmed fanns det två skäl till att Ingeborg var väjningspliktig.
Med andra ord man kan inte lita på andra, även om de är stora lastfartyg.
Annars mår vi jätte bra, och vi säger det igen det som vi sagt så många gånger tidigare. ”Vad underbart att aldrig en frysnärv få känna” Det blir aldrig kallare än
28 grader, och mitt på dagen kan temperaturen stiga till 31-32 grader. Nu när vi vant oss vid den temperaturen så är det inga problem. Vist händer det att vi svettas någon gång under dagarna, men det är vi vana vid
nu så det gör inget. Men ändå så är man en vanemäniska. När solen gått ner på kvällen och vi skall sätta oss och äta kvällsmåltiden, så är man ju van vid från
hemma att när solen gått ner så blir det kallt. Därför av vanan trogen så sätter man på sig en t-skjorta. Men det kommer man snart underfund med att det behöver man inte alls ha gjort. Det blir inte kallt för
att solen går ner.
I morgon lördag blir det som sagt kanalfärd. Till hjälp som Line-handlers får vi som förra gången Ove och Greta från båten Mayflower II. Dessa
mäniskor är helt underbara som än en gång hjälper till med kanalfärden.
För er som vill följa oss på vår kanalfärd via nätet, har vi nu fått
preliminär tider för kanalfärden som säger följande:
Lotsen hämtas vid boj 6
7.45 Svensk tid 13.45
Anländer till Mira Flores
sluss 9.15
15.15
Klar i Mira Flores Sluss
10.15
16.15
Komplett kanalfärd
17.36
23.36
Adressen till kameran är http://www.pancanal.com/eng/photo/camera-java.html?cam. Där kan ni se oss i en webbkamera när vi går i slussarna. Har ni sedan tur så kan ni också
se var vi är under denna adress. http://www.marinetraffic.com/ och sedan sök på Lady Mys
Detta blir ju bra när vi kan klara av hela knalfärden
på en dag. Så i morgon kväll är vi åter i Shelter Bay