2019 januari-april

Fortfarande Las Palmas

2019-01-15

15 januari det låter i min öron som kallt väder och mycket snö som man måste skotta. Det slipper vi nu här med sina ständiga 22 garder på dagarna. Visserligen kan det vara kallt på mornarna med temperaturer ned mot 13 – 14 grader. Då saknar vi Karibien värmen med sina ständiga 27–30 garder dygnet runt.

Vi har varit dåliga på att skriva under den senaste tiden, och det ber vi om ursäkt för.

Vi ligger fortfarande kvar i Las Palmas och det har inte hänt så mycket spännande på sista tiden. Vi kom åter ner hit med direkt flyg ifrån Borlänge den 4 januari, och sedan har vi pysslat och donat lite med båten. Det finns alltid saker att göra på en båt. Dels är det underhåll och sen finns alltid småsaker man vill förbättra. Vi har också passat på när vi legat här att, sköta om våra kroppar, med bland annat tandläkare besök och fotvård.

En dag förra vecka var delar av besättningen ute på en vandring tillsammans med övriga båtsvenskar. Då fick man verkligen känna att man varit lat och dåligt med träning på sista tiden. Vandringen började med en stigning från 1000 meters höjd och upp till 2000 meter på 8 km Visserligen var det en fantastisk utsikt där uppe, där vi kunde se runt hela Gran Canaria. Men vad drygt det var att komma upp. Under vandringen upp kunde vi se att det var frost på backen på vissa ställen. Det var väl inte riktigt det man vill se, när man flugit ner hit för få sol och värme Men som sagt. Den där late fik verkligen så han teg.

Till kommande helg har vi bestämt att nu får det vara slut på stilla liggande vid kaj i Las Palmas. Nu längtar vi ut på lite segling. I våra tankar funderar vi på att segla mot Fuerteventura och Lanzarote. Vi får väl se hur det där

Mot varmare temperaturer

2019.01.21

I våra tankar var det att vi skulle segla norr ut mot Fuerteventura och Lanzarote. Men så blev det inte. Det har under den senaste tiden varit för oss kallt med temperaturer runt 16–18 grader och det tycker vi är för kallt. Därför tyckte vi det var fel att segla ännu längre norr ut. Vi vet sen tidigare att det som oftast är bättre väder på södra Gran Canaria. Så därför bestämde vi i sita stund att gå ner mot Maspalomas och södra delen av ön.

Hur blev det då? Jo när vi seglade utmed den ostliga kusten hade vi fina nordliga vindar, men de var kalla. När vi sedan rundade en udde straks norr om Maspalomas bukten slog vinden helt plötsligt om och det blev sydliga vindar. Temperaturen steg från 17 garder till 24 grader bara på några minuter. Vi kunde också börja plocka av oss både jackor oh tröjor. Vad härligt. När vi sedan på sen eftermiddag ankrade i en vik utanför ett ställe som heter Pasito Blanco kunde vi kosta på oss och ta ett bad. Solen skiner från en klarblå himmel och det är åter shorts väder. Vad härligt nu leker livet igen.

Sen att kapten råkade skära sig i ett finger var en bisak när vädret var så fint. Dessutom fick han bra hjälp av sin duktiga sjuksyster att bli om plåstrad. Efter att hon ett tag rotat runt bland sina sjukväskor så fick han ett stort bandage på pekfingret.  Sen får han väl be Jocke om hjälp att fylla i en ”Tillbuds anmälan”.

En annan besvikelse var det härom kvällen. Kaptenskan skulle bjuda till och servera en fin middag. Som ingredienser hade det inhandlats en till synes fin oxfilé. Tyvärr visa det sig när den var tillagad och vi skulle äta den var den helt omöjlig att tugga. Seg så inne vassen och den kom nog från en gammal ko som dött av ålderdom. Till denna rätt hade kapten inhandlat en flaska vin. Efter som kapten alltid tänker på kostnaderna så ville han inte köpa något som kostade 120 kr när det fans för 20 kr att köpa.  Kaptenskans ansiktsuttryck var inte av denna värd när hon smakade på vinet. Så summan av detta blev att både köttet och vinet åkte i havet. Kapten försökte med en motivering att det är huvudsaken att man blir mätt och att det är yrsla man vill åt. Men den motiveringen gick inte hem.

Vi jagar hamnplats

Lady Mys utanför Anfi del Mare

2019-01-27

Vi blev liggande i bukten utanför det stora hotellkomplekset Anfi del Mare i nästan en vecka. Anledningen att vi blev liggande så länge var flera orsaker. Dels trivdes vi bra där, och sedan finns där en Sparbutik där det finns många svenska matvaror att välja bland, så som sill, kaviar, hårt bröd, mm. Men den verkliga anledningen var att Alice hade av en läkare på hotellet fått en remiss till en ögonklinik i San Agustin, för att undersöka ögonen som hon under en tid haft besvär med.

När detta var avklarat, tänkte vi röra på oss lite, och målet för gårdagen var att vi skulle gå till Puerto Rico som ligger en timmes segling från Anfi del Mare. Men när vi kom dit så visa det sig att hamnen var full och det fans ingen plats för oss. Vad göra? Beslutet blev att vi går mot Teneriffa och hamnen San Miguel. Men när vi kom dit efter 8 timmars segling som visar det sig att även den hamnen var full. Så nu återstod det att försöka leta på ett ställe där vi ankra för natten och för att försöka på nytt nästa dag för att få någon hamnplats.

Det var ingen bra dag för oss igår.

Men idag gick det bättre. Nu fick vi någorlunda bra plats I Marinan i San Miguel.

Vissa dagar går det lätt och allt faller på plats och vissa dagar är det som förgjort och allt går emot.

Ja till och med tvättmaskin hoppade igång, idag, när vi fick riktig ström. Så nu är Alice lycklig när hon åter igen kan få leka med tvättmaskin, och kanske folk inte längre vänder sig om och för näsan när de möter oss!!!!!

Så det kan bli

2019-02-03

Ja tiden och dagarna rullar på och vi ligger fortfarande kvar i samma marina, San Miguel.

Som planerna ser ut nu så kommer vi bli kvar här till onsdag, då vi tänker segla mot Los Giantes som ligger på sydvästra kusten av Teneriffa.

Vad har vi då gjort under den här veckan kan man undra. Ja dagarna har rullat på och vi har småpysslat med båt och oss själva, en hel del.

Alice har tyckt och önskat att hon skulle vilja gå och få njuta på ett spa och sköta om sin kropp någon dag.

Eftersom vi hade något att fira under veckan och som borde celebreras, fick Björnen en ide hur detta skulle fixas. Så han beställde, i hemlighet, tid och rum på ett spa som låg högt upp i bergen på 1500 meters höjd. Här skulle vi kunna njuta av bad i bassäng och diverse dubbelpoler, samt massage, under en eftermiddag och kväll.

Så när dagen kom när detta skulle ske så väckte Björnen Alice och sa att nu får du komma upp och packa, för nu skall vi fara på spa. Kom ihåg och ta med dig badkläder och något fint att ha på dig på kvällen.

Sen bar det iväg upp i bergen på slingriga vägar och efter en timmes bilfärd kom vi fram till ett hotell som låg väldigt vackert uppe på bergsluttningen i Pinjeskogen med en bedårande utsikt.

Vi checkade in och fick ett väldigt fint rum med jätte stort badrum och en stor balkong där vi kunde sitta och njuta av champagnen i den strålande solen.

Sen var det dags att gå ner och bada och njuta på spat innan Alice skulle få massage. Vad händer då? Jo Björnen får se Alice som springer runt på rummet och river och sliter i packningen vi haft med oss. Jag hittar inte mina badkläder, säger hon med stirrande blick. Har du gömt dem försöker hon med. Björnen försöker lugna henne med att han gå ner till receptionen och höra om de har något att låna ut eller sälja. Men icke då, något sådant fans inte.

Hur kan man fara till ett spa utan ta med sig några badkläder?

Vad göra?

Vi går ner till spa avdelningen iklädd badbyxor och morgonrock och vissa i underkläder och morgonrock. När vi kommer ner får vi se till stor lättnad att vi är ensamma och Alice kan bada i BH och trosor.

Så ibland kan väl Alice säga att hon tur i oturen.

Sen flöt eftermiddagen och kvällen på med massagen och god mat. Vi satt senare på kvällen och skrattade och hade roligt åt Alices spa resa utan badkläder

Los Gigantes

2019-02-07

Vi lämnade San Migel och seglade mot Los Gigantes i går. Den första timmen fick vi fin segling, men sen dog vinden ut, och vår käre Hjalmar fick jobba resten av dagen. Vi gick utmed kusten och fick, från havssidan, se alla de stora turistanläggningarna. Vi passerade kända ställen som Los Cristianos, Playa de Las Americas, mm. Man förundras över hur mycket det har byggts och det byggs fortfarande. Ja det är jättestora städer som kommit upp utmed nästan hela kusten, och man undrar. Kan det verkligen finnas så mycket turister som kan fylla alla dessa lägenheter? Mellan dessa städer där det inte var byggt, fans det jättestora bananplantager

Som sagt. Vi ligger nu vid ett ställe som heter Los Gigantes, och när man kommer hit så förstår man varför det heter så. Här vid havets kant så ligger det ett bergmassiv som är över 700 meter högt, och vid stranden är det lodrätta bergväggar som sticker flera hundra meter rakt upp ur havet. Ganska så imponerade eller man kan också säga att det är gigantiskt

Under ett par kvällar har Kapten blivit riktigt bortskämd med goda måltider. Den en kväll hade Kaptenskan fixat till en jättegod fläskpanka som smakade alldeles förträffligt, och igår kväll fick han avnjuta en förträffligt god stekt lax, med potatis och krabbsås. Som dessert serverades färska jordgubbar som var marinerad i romlikör. Nu hoppas Kapten att det blir lika goda måltider varje kväll framöver. Eller så kanske inte, för då finns det risk för viktökning

Här var det gigantiska berg

Björnen sover inte

2019-02-12

Björnen har inte varit sig riktigt lik under de senaste dagarna. Han har haft ont i sitt vänstra ben och höft, och smärtan har tidvis varit så stor att han inte kunnat gå utan han har krupit fram. Dessutom har han inte kunnat sova riktigt på nätterna. Vi var till en läkare i fredags, men det hjälpte inte. Läkaren gav Björnen en spruta i låret och en massa olika sorters mediciner, som han bara vart dålig av. Men igår lyckades vi ta oss till en kiropraktiker för att undersöka vad som var orsaken till smärtan. Samt få skadan behandlad. Diagnosen var troligtvis en bristning i en lårmuskel som sedan förorsakat en inflammation. Efter en timmes intensiv och stundtals smärtsam behandling kändes bättre. Kiropraktiker sa att efter behandlingen skulle smärtan sitta i ett par dagar men sen skulle det förhoppningsvis bli bättre.

Att för Björnen hålla sig lugn under dessa dagar har inte varit lätt. Han har varken kunnat ut och seglat, och han har inte ens kunnat grejat med båten. Ja han har inte ens kunnat gå och köpa färskt bröd på morgnarna. Hade han kunnat klättra på väggarna hade han gjort det. Tur att han har haft god hjälp av Kaptenskan som bistått honom. Nu är det bara att hoppas att smärtorna snart ger sig så att Björnen kan avreagera sig på lite segling.

Vi får väl säga som så att vi har i alla fall haft tur med vädret.

La Palma

2019-02-17

För någon dag sedan var tålamodet slut för kapten, på det onda benet som förorsakat hans stillasittande. Nu fick det vara nog. Något måste göras för att inte humöret skall falla ner i botten. Beslutet blev att vi lämnar Los Gigantos och seglar mot ön La Palma. Distansen dit är 65 distansminuter eller en segling om 10–11 timmar. Björnen hoppar runt på 1 ½ ben och får god hjälp av Kaptenskan, med att komma ut ur hamnen och hissa seglingen. När detta är avklarat går det bra när Kapten kan sätta sig ner och ställa in kursen mot La Palma. Vi får fina vindar de första timmarna och vi får en fin segling. Sen tar vinden slut och det blir motorgång. Fram emot kvällen kommer vi fram till Tazacorte på La Palmas västra sida. Där får vi hjälp med förtöjningstamparna av personalen i marinan. Allt hade gott bra under dagen, och vi hade haft en fin seglingsdag.

Nu ligger vi en fin marina, som är väl skyddad från de stora Atlantvågor som här kan rulla fram utmed kusten. Här kommer vi att ligga ett tag. Vi kommer att leka turist några dagar och resa runt se vad ön har att visa upp.

Som upplysning kan vi berätta att våra planer var att vi skulle avsluta segling för denna vinter och flyga hem i mitten av april. Nu har vi beslutat att vi kommer att tidigare lägga hemfärden en månad. Vi har ju alltid sagt att vi vill komma hem till våren och sommaren. Då kanske någon tycker att det är för tidigt med mitten av mars. Men jag brukar säga, att bara Vasaloppet har gott så brukar det finnas hopp om vår.

Marina Tazacorte
Här har man lagt ner många miljoner euro på att bygga denna enorma vågbrytare

Avrustning

2019-02-26

Då är flygbiljetterna hem beställda. Fredagen den 8 mars flyger vi hem från Las Palmas till Borlänge. Lady Mys kommer vi att lyfta upp på land här i Tazacorte på La Palma, några dagar innan. Det blev inge mer segling denna säsong, mest beroende på att Björnen fortfarande har problem med sin onda rygg. Det är väldigt segt detta med smärtorna och dom håller i. Men det blir i varje fall lite bättre för varje dag, mycket beroende på att Björnen går på behandling hos en kiropraktiker varannan dag

Så nu har vi ca: en vecka på oss att avrusta Lady Mys för sommarförvaring. Det är många punkter som skall klaras av innan vi kan lämna henne. Det gäller nu bara att Björnen kan ta det lugnt och inte göra något förhastat eller något annat dumt. Han har fått tillsägelse att han inte får lyfta något. Därför är det nu bra att vi har gått om tid på oss, så han kan sätta sig ner och vila, och inte stressa med avrustningen.

Christina E.Aro 26.02.2019 13:24

Välkomna till vackra Dalarna. Idag +8, solen lyser och snön smälter...
Kram Christina

Tore 18.02.2019 12:41

ni är väl kommna hem borta bra men hemma bäst för i dag är det +4 så det verkar som våren är på gång Tore o Majlis

Imbi 12.02.2019 11:57

Hej på Er hoppas du blir frisk snart och kan segla vidare själva är vi i La Manga Spanien och har det riktigt skönt.hälsa Alice och ha det bra många kram I/C

Owe och Greta 12.02.2019 11:31

Bättra på dig Björn. Hoppas vila hjälper. Vi är på Martinique på gamla Mayflower ännu en vecka. O&G

Roland Och Kerstin 06.02.2019 16:07

Ett stort grattis och många hurrarop. Sätt på dig slipsen och kolla Alices klädsel innan ni firar din dag!

| Svar

Senaste kommentarer

23.01 | 21:55

Vilken miljö! Gott för kropp o själ. Fortsätt njuta av er fantastiska tillvaro.
Kram till er båda(trots Corona, men denna smittar inte🤗🤗)

23.01 | 14:54

hej o hå ni har det toppen o livet leker i en sommarmiljö njut o ha det bra o var rädd om er hemma är det vinter vi hörs Tore o Majlis

24.12 | 19:50

God jul och gott nytt år! Vit jul, drygt 10 kallt! Perfekt jul. Alla andra är nu på väg eller är i Sälen. Kristinas familj i Mora. Bada och Ha det bra!

21.12 | 08:44

passa dig så det inte blir en "jävla" fart på Alice, kanske gammeln kommer tillbaks, god jul o nyår på er