Cuba

Mot Cuba

Segling mellan Guanaga Honduras och Cuba har hittills gått relativt bra, även om vindarna kunnat vara lite mera gynnsam. Då menar jag att vindriktning kunnat vara lite annorlunda. Nu har vi hela tiden fått pressa Lady Mys så högt som möjligt upp mot vinden. Trots detta så har vi inte hela tiden kunnat styra direkt mot målet. Annars har det knallat på. Det enda tillbudet vi haft var när vi kom in ett så kallat squvells. (kraftigt regnväder) Vi seglade i en lugn och fin vind i 6 m/sek. Kapten ligger ner och sover middag när han blir väckt av kaptenskan som tycker att han skall komma upp för det är stora, svarta regnmoln som håller på att på att bildas på himlavalvet. När han kommer upp så inom en tidsintervall på 10 sekunder ökar vindarna från 6m/sek.  till 15 m/sek. Vi hinner inte med att lossa på skoten eller minska segelytan, utan Lady Mys kastas i kull så pass mycket att vattnet kommer in i sittbrunnen. Men efter en kort stund har vi fått ordning på seglen och vi kan segla vidare. Kaptenska såg lite förskräckt ut en stund.

Det andra som hände var i natt när kapten halvlåg i den mörka sittbrunnen och kopplade av på sitt pass. Helt plötsligt ramlar det något tungt på magen och sedan försvinner det ner mellan benen. I ren panik sträcker han ner min händer för känna efter vad det är.  Händer får tag i en vilt sprattlande fisk som är ett par dm. lång. Händer och hjärna vill inte fortsätta att ta i den kladdiga fisken, utan den kastas tillbaka till havet. Vad det var för fisk han jag aldrig se i mörkret. Det var i alla fall inte en flygfisk för den var alldeles för stor för att ha varit en sådan. Gissa om kaptens hjärta slog frivolter.

I skrivande stund är det lördag förmiddag och vi har ett dygn kavar innan vi kommer till Cuba. Vi får se hur det blir med vindarna. Enligt prognoserna så skall det bli svaga vindar, och risk för rak motvind i natt

Detta är skrivit och skickat med satellittelefon till Maria för inläggning på hemsidan

Framme

Hej,

Kan meddela att Björn och Alice har kommit fram till Cuba i går på morgonen. Jag fick meddelande i går kväll kl. 22:34. / Maria

Cubanska myndigheter

Ja då har vi kommit till Cuba. Vi kan väl säga att till riktiga Cuba har vi inte ännu inte kommit, utan vi har angjort ett ställe som heter Cayo Largo och som ligger ut i en ökedja 50 Nm söder om själva huvudön Cuba. Här ute har den cubanska staten byggt ett stort hotell resort för utlänska turister, och här får inga Cubaner bo utan bara de som jobbar på anläggningen. Här på resorten har också staten byggt en marina dit utlänska båtar är välkomna. Anledingen att vi gått hit, är att här är ett av de få ställen på sydkusten där det är möjligt att klarera in i landet

Att klarera in i landet är en speciell prosidur med många olika myndigheter och personer inblandade. Alla myndighetspersonerna är snälla och trevliga och hjälpsamma, och uppskattar att vi kommer till deras land. Men det tar sin tid, med alla papper som skall fyllas i. Först när vi anlände till marina kl. 7 på morgonen så kom hamnkapten och hälsade oss välkomna, men sa att vi fick inte kliva iland förrän alla papper var klara. Så efter 10 min så kom det en läkare iförd vit rock som hade till uppgift se efter så att inte hade några smittsamma sjukdomar. Men eftersom vi inte varken hade svinifluänsa, harpest, kattklåda, eller tuppjuck så var all ok. Sedan kom hälsomyndigheterna för att se efter vad vi hade för giftiga mat och grönsaker ombord. Föst bad de om ursäkt för att de måste undersöka vår mat, men sen började med att titta på frukt och grönsaker med förstoringsglas, och vist fans de där, småkrypen när man tittade frukten med förstoringsglaset. Sedan undersökte de mjöl, ris och pastan. Efter det blev det kylsåpet, och här hittade man ägg, skinka och korv. Den fick vi inte äta utav så länge vi var i Cuba, utan den lades i plastpåsar som sedan försågs med sigill. Sen lade man in påsarna i kylskåpet igen och sa att vi kunde äta av den när vi lämnat landet. Sen bad de om ursäkt igen för att de hade förseglat maten. Sen var det tullen och immigrationen. Tullman gick ner i båten och tillsammans med kaptenskan undersökte det mesta under durkar och skåp. Tullmanen och kaptenskan var själva nere i båten ganska länge, så efter en stund blev kapten orolig vad de höll på med. Under tiden hade kapten fullt upp med att tillsammans med immigrationen fylla i en massa papper. Men efter ett par timmar var allt avklarat och nu har vi alla papperna klara och nu har vi tillstånd att vistas i landet en månad.

Så fort vindarna tillåter så kommer vi att fortsätta mot fastlandet, och till en stad som heter Cienfuegos (fråga mig inte hur det uttalas) Därifrån kommer vi nog att göra utflykter och bese vissa delar av landet.

Lady Mys vid Cayo Largo marina

Cubanska fastlandet - rapport via Maria

Då har vi kommit tull det Cubanska fastlandet, närmare bestämt till en stad som heter Cienfuegos. Segling hit från Cayo Largo delade vi upp på två dagar och under ungefär halva sträckan hit seglade vi över en sandbank där djupet under båten låg på ca; 6-8 meter. Botten var platt som ett salsgolv och vi kunde se den vita sandbotten. Ja vatten var så klart och fint att vi kunde se skuggan av Lady Mys på botten när vi seglade fram.

Natten tillbringade, och ankrade vi upp i lä bakom en liten korallö, som inte var stor, men den var tillräckligt stor för att ge oss sjölä. Det kändes lite konstigt att ligga där mitt ute i det öppna havet, där vi inte kunde se något annat än havets horisont runt om oss, och sen denna lilla ö.

Så kom vi då igår eftermiddag till denna stad Cienfuegos, som ligger i ett litet innanhav, med en flodmynning ut i havet. Vi hade inte mer än legat här i den statliga marinan en halvtimme, så kom det ett fruktasvärt åskväder med kraftiga vindar och regnväder. Vi låg med Lady Mys med långsidan mot en betongkaj som vätte ut mot sjön. Vindarna var kraftiga och vågorna byggdes upp och blev större och större, och med en Lady Mys som slog emot betongkajen. Våra sex fendrar som vi satt upp som skydd utmed babord långsida var alldeles platta. Men sjöfolk är hjälpsamma, och snart kom det folk från andra båtar springande med stora fendrar som vi monterade upp. Sen var det bara att se så inte fendrarna hoppade upp när båten for upp och ner mot kajen, och vänta att ovädret skulle ge sig. Efter en timme hade vindarna och regnvädret dragit bort, och nu var det bara att inspektera vår kära Lady Mys om hon hade fått några skador. Hon hade klarat sig ganska bra, endast några minder skador i gelcoaten. Men utan den hjälp vi fick av bussiga båtgrannar med kraftiga fendrar, så hade vi nu kunnat ha en båt med stora skador.

Nu skall vi under några dagar vara turister och se oss runt lite vad Cuba har att visa oss.

Vad vi sett och upplevt på Cuba

Här behövs det inga trafikljus
2014-04-02

Vi har fortfarande inte kommit åt något internet, som vi skickar via satelittelefon till Maria som sedan lägger in det vi skrivit.
Nu har vi turistat några dagar på Cuba, och det finns mycket man kan tycka om Cuba. Vissa bland båtfolket tycker Cuba är fantastiskt och vissa gillar det mindre. Vi tycker efter den korta tid vi varit här någonting mitt emellan. Det vi har upplevt och sett är att folket är väldigt trevliga och hjälpsamma på alla vis. De gör allt för att vi som turistar landet skall trivas och ha det bra. Det är rent och snyggt över allt. Det finns inget som ligger och skräpar efter gator och vägar. Det finns ingen slum, utan alla bor i statligt ägda hus. Men man lever väldigt fattigt och det finns inga pengar i landet som folk kan leva av. Det är meningen att varje månad skall man få en lön ifrån staten, men det är inte alls säkert att den kommer i tid, eller om den kommer överhuvud tagit. Dessutom när lönen kommer så är den väldigt liten. Det var någon som påstod att det rörde sig om 100-200 kr /månad.
En av de första dagarna vi var här åkte vi in till stan för att se och uppleva Cienfuegos. Vacker stad med bland annat breda gator och pampiga officiella byggnader. Nästan igen biltrafik. Däremot var det mycket folk i rörelse på gatorna. I de få affärerna som var, fans det nästan inget ting att köpa. Många hyllor gapade tomma. Sedan fans det en del mode affärer som var väl mest avsedd för turister. Här stod det fullt med folk utanför och tittade in i skyltfönstren, med drömmande blickar
Igår gjorde vi en längre taxi tur till en vacker stad med namnet Trinidad. En gammal stad som i år fyller 500 år. Här kunde vi strosa runt på de pittoreska gatorna och beskåda de vackra gamla byggnaderna. Ganska unikt i sitt slag.
Under den 9 mil långa bilfärde utmed landsbyggden kunde vi reflektera över att det var nästa ingen biltrafik alls. Däremot var det mycket folk utmed vägarna som antinigen gick, åkte hästskjuts, red, eller i bästa fall cyklade.
När det gäller bilar i landet så finns det väldigt få i förhållande till folkmängden. De som finns är antingen gamla Amerikanska bil från 1948 till 1958 års modeller eller också är det någon Lada eller Vaz som är en 15-20 år gamla. Den bil vi åkte med var riktigt ny och som ägaren var riktigt stoll över, var en Oldsmobile av 1958 års modell. I den hade han satt i en Mersedes motor. En rak 6:a diesel, med 3 växlad manuell låda med överväxel. Det är beundransvärt att de kan få dessa gamla bilar att fungera.
Trots denna fattigdom så är Cubanen glad och trevlig, och det spelas levande musik och sjungs lite var stans, på gator, torg och barer.

Sådant händer på Cuba

Nu lämnar vi fastlandet Cuba och seglar västerut, och ut till korallöarna som ligger utanför Cuba. Där kommer vi att segla små dagsettapper och ha det skönt. Sen så småningom efter en eller två veckor och när vi känner för det blir det kurs mot Jamaica
Vi skall berätta några händelser eller anekdoter om hur det kan vara att segla här på Cuba, och som drabbat oss.

Händelse 1:
Häromkvällen skulle vi gå ut och äta. Vi hade fått tips att om ni går så och så hittar ni en litet matställe som serverar hyffsad mat. Ok. Vi gick och gick, men vi hittade inget enligt beskrivningen, men till slut så hittade vi ett ställe som låg ut med stora vägen. Ok vi provar väl här då, det såg rätt så skapligt ut vid första intrycket. Den enda maträtt de hade var friterad kyckling med pommes frites. Det får väl duga då tänkte vi, för vi var ju hungriga. Vi satte oss ner vid ett bord. Nu börja det. Bordet vi satte oss vid var inte avtorkat på senaste tiden, och sen kom det fugor. Ja det var hundratals med flugor. Precis där vi satt fans det en toalett där dörren inte gick att stänga ut vi så rätt in. In på denna toalett sprang kocken flera gånger medan han tillagade vår mat. Till slut kom maten. Bränd pommes frites som var alldeles svart och en halv flottig kyckling som såg absolut inte aptitlig ut. Ja vi tycket det stod skrivit på kycklingen med stor text ”OBS varning för salmonella”. Ingen av oss vill en smaka på kycklingen. Björn han åt 6-7 pommes frites, och det räckte. Sen den kvällen har Björnen haft problem med magen.

Händelse 2:
Idag på morgonen när vi skulle klarera ut, så kom det hela 4 tullare för att inspektera båten. De gick ner till Alice och rev och slet i alla lådor och skåp vi hade. Vad de letade efter fick aldrig riktigt veta. När Alice till slut gav dem varsin karamellpåse blev de nöjda, och sa att allt ok.

Händelse 3:
När allt var klart skulle Björn springa iväg och köpa bröd i ett lite bageri. Hade varit där igår och köpt bröd, så det skulle väl inte vara några problem. Gick dit och sa att jag ville köpa två bagetter. De frågade efter något papper, och jag begrep inget ting. Eftersom jag inte hade någon rekvisition med stämpel på så fick jag inte köpa något bröd.

Sådant som kan  hända på Cuba
Affärsgatan där det inte finns något att köpa
Vad tror ni de spelar för slags musik??

Rolf & Diana 02.04.2014 21:59

Internet brukar finnas på hotellen som är avsett för utländska turister. Ha det bra!

AC 02.04.2014 19:43

Så roligt att få uppleva! Vi har en anställd från Cuba så bi vet hur det är! Men säkert snällt o gästfritt. Må under sol🌹

O+G 29.03.2014 08:35

Grattis till lyckad angöring på Cayo Largo. Från ett soligt Göteborg. Owe o Greta

AC 27.03.2014 17:14

Vilken procedur, hur länge står sig skinkan? Ja, ja jag vet ju att ni är inga Dunungar så det blir nog en skinkomelett eller hur Alice? Kul att höra! AC SW

tore 27.03.2014 09:31

va bra att ni är framme nu vill se en stor cigarr i munnen o en stor hatt på Kapten när ni varit så duktiga o seglat vi ser fram emot det vi hörs Tore o Majlis

ac 25.03.2014 13:07

Härligt att ni är framme! Roligt att följa med er, vi är inom en månad på Svelott, just nu är vi i underbar vårsol i Lappland! Ha det AC o S

| Svar

Senaste kommentarer

23.01 | 21:55

Vilken miljö! Gott för kropp o själ. Fortsätt njuta av er fantastiska tillvaro.
Kram till er båda(trots Corona, men denna smittar inte🤗🤗)

23.01 | 14:54

hej o hå ni har det toppen o livet leker i en sommarmiljö njut o ha det bra o var rädd om er hemma är det vinter vi hörs Tore o Majlis

24.12 | 19:50

God jul och gott nytt år! Vit jul, drygt 10 kallt! Perfekt jul. Alla andra är nu på väg eller är i Sälen. Kristinas familj i Mora. Bada och Ha det bra!

21.12 | 08:44

passa dig så det inte blir en "jävla" fart på Alice, kanske gammeln kommer tillbaks, god jul o nyår på er