Standardsida

Karneval

Innan vi gick på karneval i söndags, gjorde vi en tur med gajd uppför Indinenriver. Indienriviver är en liten flod som mynnar ut i havet. Här kan man färdas uppför floden ca en timme. Här får man inte använda motor utan vi fick åka med gajdens båt som han rodde. Floden ringlar sig tvärs in genom regnskog vegetation. Här växte stora och små trän som lutade sig ut över floden, så det var som att färdas i en tunnel av växtlighet. Det var även en vacker grönska med massor av blommor. Ja det var en fin upplevelse även om vi gjort turen en gång tidigare för 3 år sedan

Efter turen återvände vi till Lady Mys, för att där äta lunch och sova middag, för att sedan åka in till land för att se på karnevalen. De hade sagt till oss att karevalen skulle börja kl. 3. Men när vi kom in så inte pågick det någon karneval, och knappt var det några mäniskor på gatorna heller. Halv fyra kom karnevalståget. Men vänta blev ändock inte tråkig. Vi hade mycket att se på när publiken kom undan för undan. Det var fullt med gatustånd över allt utmed gatan, som bland annat sålde korv och grillad kyckling. Dessutom sålde de diverse olika drycker, öl och rum punch så klart.  Sen som sagt var intressant att titta på folket. Det var unga vackra smala flickor med rastafrysyrer. Det var runda stora kvinnor där det gungade både bak och fram. Det var unga killar gående med någon halvdrucken flaska i handen. Det var en del herrar som redan hade tittat djupt i flaskan, och en del hade nog också intagit något mera, för vad man kunde se i deras ögon. Men det förekom inga otrevligheter utan alla var glada och trevliga. Vi kunde också konstatera att det fans nog en hel del inavel på ön. Vi såg många som var en produkt utav detta. Ja vi hade vekligen mycket att titta på.

Så kom då äntligen karnevalståget. Först i varje sektion kom det en lastbil med hela flaket fullt av högtalare och musik. Högtalarna var så högt staplade på varandra att högst upp fick det sitta en kille som hade till uppgift att lyfta på elkablarna, som gick över gatorna. Gissa om volymen var hög. Ja den var så hög att det vibbreade i hela kroppen på oss. Efter musikbilen kom själva paraden med vacker uppklädda flickor som dansade utmed tåget. När de hade passerat kom nästa sektion, och så höll det på undan för undan. När sita lastbilen med musik passerade kom allmänhet och publiken dansande utmed gatan. Det var allt ifrån unga barn till äldre damer som kunde var bortåt 70-80 år. Ja man kan säga att all befolkning i hela stan var ute och dansade.  Ja det var verkligen en upplevelse att se.

Indien River
Beskrivning

Radny Bay

2015-02-06

Nu har vi kommit till Rodny Bay på St. Lucia.

Vi hade igår en fantastisk fin segling hit från Martinique. Vi hade en 7-8 m/sek med vinden rakt in från sidan (halv vind), och segling gick alldeles för fort, med tanke på den underbara seglingen. För att få njuta lite längre av denna härliga segling som minskade vi på seglen så att inte Lady Mys skulle flyga fram på vågorna utan hon skulle lunga ner sig och ta längre tid på sig. Ja det var verkligen en härlig segling i passadvinden och vi njöt i fulla drag.

Ja så kom vi då till Rodny Bay. Här har vi varit 3 gånger tidigare under de senaste åren. Så vi känner oss hemtam här. Det är nu nästan en hel månad sedan vi senast låg i en marina, och det känns lyxigt att ha fri tillgång på färskvatten och el. Så under de kommande dagarna kommer tvättmaskin att gå förfullt, för nu är smutstvättsäckarna fulla med svettiga och salta kläder, handukar och sängkläder. Lady Mys kommer också att bli omhändertagen. Hon behöver städas och vårdads både ut och invändigt. Vi själva kommer också att behövas lite uppfräsning. I varje fall den kvinnliga delen av besättningen. Han kapten har nu blivit så gammal att det är ingen ide att kosta på honom någon skönhetsvård. Det hjälper inte, han blir i alla fall inge vackrare. Åldern har tagit ut sin rätt

Häromdagen satt vi och gick igenom påsen med alla gästflaggor vi samlat på oss under senaste åren. Vi kunde då konstatera att vi besökt 35 olika länder som har egen flagga. Ja det finns många minnen bland alla dessa flaggor.

Rody Bay II

2015-02-11

Nu har vi legat i Rodny Bay marina ett antal dagar, och nu är det tid att ut och röra på sig lite. Vi kommer under dagen att lämna marinan och gå ut och lägga oss i bukten utanför Rodny Bay. Det är både nyttigt för Lady Mys och för plånboken. Här inne i marinan är vattnet inte så trevligt. Det är väldigt smutsigt och det växer väldigt fort på med alger och snäckor på skrovet under vatten linjen. Så när vi kommer ut i bukten blir det för kapten att ta fram skrapan och cyklop och bada någon timme.

Annars har tiden här i marinan mest varit att vårda Lady Mys och oss själva. Till vår hjälp har vi gynnat en del av lokal befolkning med att utföra de tråkiga jobben, så som att putsa allt rostfritt, och städning. Själva har vi ägnat oss lite roligare arbeten. Vi har också träffat måna trevliga gamla vänner som vi lärde känna när vi var här för tre år sen. Vi vet inte vad det är för speciellt med oss, om vi för att vi skämt ut oss, men de flesta här på marinan känner igen oss, trots att vissa har vi tidigare träffat endast en till två gånger. Sedan är det andra som vi känner väl, och som vi då gav små presenter till, och som de fortfarande har kvar.

Vi får väl se hur länge vi kommer att ligga där ute i bukten och vart vi seglar och gör sen. Vi har i alla fall ingen brådska. Vi har i alla fall gott om tid på oss tills vi skall lägga upp båten, någonstans för sommaruppehåll.

Härlig segling och färskt bröd

2015-02-14

Seglingen från Martinique till St. Lucia som vi skrev om senast vår så härlig, så nu beslutade vi att segla tillbaka till Ste. Anne på Martinique. Mycket riktigt. Igår fick vi även nu en så där härlig segling med passadvinden som smeker våra segel in från sidan. Vad underbart det är att segla i sådant förhållande när vindarna är jämna och fina och blåser i 6 – 7 sek/m. När de sedan kommer från rätt håll blir livet underbart. Det är bara att sätta sig ner i skuggan under bimini toppen, och njuta medan Lady Mys forsar genom vågorna. Alldeles för fort kommer vi fram och vi ankrar upp bland många andra båtar. Även de andra har också funnit att detta är ett trevligt ställe. Eftersom Martinique tillhör Frankrike så har de flesta båtarna som ligger Franska flaggor i aktern.

Det bästa med att ligga i ett Franskat land, är att här kan man köpa jättegod baggeter varje morgon. Så nu är det dags för kapten att ta lilla jullen, döpt till Lufsen, och åka in till land och köpa färskt bröd, för en euro.

Kaptens tankar om restaurang Lady Mys, och mat:

2015-02-16

Det är nu nästan 2 veckor sedan vi var ute och åt på någon restaurang. Inte för att det inte funnits tillfällen till. Här i Karibien finns det gott om utbud och där det som oftast serveras god och fin mat. Anledningen har varit att vi trivs bättre att sitta i sittbrunnen på vår Lady Mys och äta i lugn och ro. När vi sedan har en så duktig kocka ombord som alltid serverar förträfflig god mat, så blir valet av restaurang enkel. Som tjuren Ferdinand säger ” Jag trivs bättre här”. Jag är imponerad av kockan att hon med det resurser hon har alltid lyckas få fram så goda måltider. Men så står hon ofta där nere i den heta byssan en till två timmar och förbereder kvällsmiddagen, allt medan svetten rinner i stora floder.

Apropå matserveringar och försäljning av matvaror, så finns här ingen byråkrati med hälsoinspektörer. Utan matråvarorna säljes oftast öppet i något marknadsstånd eller i någon frysdisk. Hur restaurang köken ser ut är heller inte så noga. Trots detta så har vi aldrig under den långa tid vi varit här blivit magsjuk. Inte det minsta. Kanske vi något enstaka tillfälle blivit mindre hård i magen, men det är ju också nyttigt, för då får man rensa magen. Då ska man också ha i åtanke den 30 gradiga värmen och den höga luftfuktigheten. Med detta i mina tankar så får jag en känsla att de svenska hälsoinspektörerna överarbetar och är övernitiska med sina regler och förordningar. Men det är klart att ju mera bestämmelser det hittar på dess då mera arbete och arbetstillfällen skapar de åt sig själva. Denna nitiskhet måste innebära att matvarorna blir dyrare, och skatterna högre, och det är vi konsumenter som får betala för det.

Nog med gnäll. Lägesraporten är att vi i går lämnade Martinique och seglade tillbaka till Rodny Bay St. Lucia. Framtiden får visa hur länge vi blir här.

Imbi 13.03.2015 01:19

Vi vill Gratta Alice på hennes dag, och hoppas du blir uppvaktad hela dagen, så passa på och sätt Björnen i arbete i köket. Kram Imbi/Carsten

Stina 26.02.2015 11:33

Hej.
Hoppas ni har det bra Här kör vi vab för andra veckan magsjuka o feber
Nu får ni snart komma hem och ta med er solen och värmen
Kram från Västerås

Lennart Björke 15.02.2015 17:28

Det är kul att följa er på hemsidan och drömma sej tillbaka 3 år . Vi ser på Ais er pos varje dag.Önskar er en fin vistelse där borta.Hälsningar LennartBjörke

Rolf Halvarsson 07.02.2015 09:31

Grattis i efterskott Gubben!!

Mats 06.02.2015 17:20

Grattis på födelsedagen

Roland o Kerstin 06.02.2015 12:35

Grattis Björn!! Det är fegt att låta nån annan ro Er uppför en flod när man kan motionera med snöskottning! Ha det!

| Svar

Senaste kommentarer

23.01 | 21:55

Vilken miljö! Gott för kropp o själ. Fortsätt njuta av er fantastiska tillvaro.
Kram till er båda(trots Corona, men denna smittar inte🤗🤗)

23.01 | 14:54

hej o hå ni har det toppen o livet leker i en sommarmiljö njut o ha det bra o var rädd om er hemma är det vinter vi hörs Tore o Majlis

24.12 | 19:50

God jul och gott nytt år! Vit jul, drygt 10 kallt! Perfekt jul. Alla andra är nu på väg eller är i Sälen. Kristinas familj i Mora. Bada och Ha det bra!

21.12 | 08:44

passa dig så det inte blir en "jävla" fart på Alice, kanske gammeln kommer tillbaks, god jul o nyår på er