Mys med Lady Mys

Snart är vi åter till värmen och seglar

Det har gått några månader sedan vi skrev något på vår hemsida. Men nu har hösten kommit och snart är det dags för oss att bege oss åter till varmare breddgrader.

Vad har då hänt under dessa fantsiska sommarmånader 2013? Jo en hel del. När vi flög hem till Sverige i våras så satt vi på planet och pratade om vad vi hade upplevt under den gångna vintern, och vad skönt och vilka fantastiska upplevelser vi haft. Vi tyckte också att detta liv vill vi leva i många år till. Så länge nu vi är friska och har ork. Vi pratade också om hur fantastisk bra båt vi har och vad bra vi har trivts med vår Lady Glion. Sen började vi också diskutera vad som var bra och dåligt med denna underbara båt. Sen rullade tankarna vidare och vi började fantisera hur den perfekta båten skulle se ut för att passa oss. Vi lever ju nästan större delen av året på denna båt och är som ett andra hem för oss. Vi listade upp ett antal punkter hur vår drömbåt skulle kunna se ut. Det är fritt att fanisera. Sen somnade vi på planet och det blev inget mer sagt om detta.

Men tanken är ju fri, och när vi varit hemma någon vecka återkom tankarna. Detta slutade med att vi började beställa hem broschyrer på segelbåtar för att se vad marknaden hade att erbjuda. Det är ju alltid kul att drömma.

När väl reklammaterial började dimpa ner i postlådan så började vi skissa på hur vår perfekta båt skulle se ut och vara utrustad.  I stora dra gick det ut på att vi skulle få ett bekvämt boende om bord med stora utrymmen och ett stort kök, mm Vi blir ju inte yngre med åren. Snart orkar vi inte krypa på alla fyra och plocka upp mat mm som ligger under durkarna. Sen att vi skulle ha stora stuvutrymmen och en stor verkstad var ju inte helt fel.

I alla fall slutade allt detta med att vi under sommaren slog till och köpte en ny segelbåt. En Fransk båt av fabrikat Beneteau. Under tiden skulle vi försöka sälja vår kära Lady Glion. Ett tag hade vi en mäklare inkopplad som inte gjorde många knop. Men nu är hon såld, och det bästa är att vi vet att hon kommer i fina händer, och till sådana som vet hur man skall vårda en båt.

Båten, som för övrigt är döpt till Lady Mys kommer att levereas till Panama och beräknas komma dit i början av november.

Alltid när man köper en ny båt, så är det mycket som skall kompliters, så även denna gång. Det är bland annat brandsläckare, verktyg, reservdelar, flytvästar, sängkläder, landstömskablar ,tvättmaskin mm, mm, ja det blev en lång lista. Hur gjorde vi nu med alla dessa prylar så att vi skulle få dem till vår nya båt. Jo vi hyrde en husbil, och sen packade vi den full med prylar och for sedan ner till Frankrike där båten skulle sjösättas. Samtidigt hann vi med att besiktiga båten och installera tvättmaskin, göra i ordning verkstad, mm.  Vi var där nere 1,5 vecka och pysslade om båten

Nu i skrivande stund är hon på väg över atlanten och som sagt i början av november flyger vi över till Panama och tar emot vår nya båt Lady Mys, och med henne skall vi värkligen mysa.

Hoppa nu bara att inte den Svenska avundsjuka sätter in och att folk tycker att vi är vräkiga som ställer till och köper en ny båt. Men detta är ju vårt liv, och då skall man passa på att njuta och mysa medan vi kan.

Snart är det SOL SOL och VÄRME

För er som undrar så är det nu bestämt att den 7 nov på morgonen så flyger vi från Arlanda till Panama för att ta emot och boa in oss i vår nya båt Lady Mys. Det skall bli kul och mysigt att få se henne.

Tiden fram till avresan är det som vanligt fullt av aktiviteter och det är mycket som skall hinnas med innan vi reser. Sen är det där med packning av väskor. Varje gång innan vi reser så säger vi att den här gången skall vi inte behöva ha så mycket med oss i väskorna. Jo pyttsan. Även denna gång har vi stora väskor som vi packar och väger. Kan orsaken vara att det är alldeles för när till Clas Ohlson, där det finns alldeles för mycket ”bra att ha saker”. Vad är viktigast att packa med sig? En bra skruvdragare eller en låda med hår och hudvårdsprodukter. Ja det är sådana saker som för närvarade diskuteras på Brenäsvägen 20

Vart och hur kommer vi att segla denna säsong, kanske ni undrar? Inget är ännu bestämt, men det finns väl en del funderingar och idéer. Hur det blir kommer vi att berätta om när vi bestämt oss

När vi kommer till marinan Shelter Bay, där Lady Glion och Lady Mys kommer att ligga, så skall vi som sagt boa in oss i vår nya Lady Mys. Vi skall också plocka över en hel del prylar från vår kära gamla Lady Glion till den nya båten. Sedan skall vi också lämna över vår tidigare underbara båt Lady Glion till de nya ägarna. Vi har också hört att hon skall döpas om och få ett nytt namn, så namnet Lady Glion kommer att försvinna.

Vi återkommer med nya berättelser när vi är på varmare breddgrader och vi har gömt undan strumpor och långbyxor Cool

Väskorna rullar och vi möter Balck Armi

Nu är stumpor och långbyxor långt undanstoppade. Nu blir det max shorts och en tunn t-skört i 6 månader framåt.

Ja nu har vi kommit fram till Panama, och resan hit gick efter omständighetrena i stort sett bra, och alla väskor kom fram. Det enda som blev lite strul var när vi på Arlanda med en men överlastad bagagevang skulle åka rullband. Mitt i den hektiska kvällstrafiken med mycket folk som stressar mellan de olika terminalerna så åker vi rullband, mellan terminal 3 och Sky city. Vad händer? Jo alla väskorana ramlar av den överlastade vagnen och rullar ner för bandet, likt käglorna i ett bowlingspel. Det blir totalstopp på bandet och ingen av de jäktade mäniskorna kommer fram, på grund av alla våra tunga väskor som ligger utspridda överallt på bandet. RIDÅ, Ja tänk om det hade funnits en ridå man kunnat gömma sig bakom. Men efter en del slit och släp men tunga väskor löste sig allt.

Ja då har vi kommit fram till Shelter Bay marina i Panama och i kväll skall enligt de senaste rapporterna, vår nya båt Lady Mys, anlända hit. Det skall bli spännande.

Gårdagen ägnades åt vår kära Lady Glion. Hon var väldigt lortig från allt smutsigt regn som fallit ner under tiden vi varit borta. Ja hon var på vissa ställen mera svart än vit. Man kan undra vart allt smuts kommer ifrån.

I dag på morgon blev det en motions promenad i djungelområdet som finns i skogen runt omkring här i marinaområdet. Här kan man se och höra AIKs (Black Armi) hejarklack när de möter Leksand. Det låter ”Ho Ho Ho Ho. Eller kanske det var Vrålaporna som man hörde och såg.

I alla fall har en spännande dag framför oss.

  q

Döda Leksand Döda Leksand

Ny båt anländer

Här en liten kort notis.

I natt kl. 24 anlände vår nya baby Lady Mys. Hon kom insmygande in i hamnen i mörkret. Vi hade väntat och väntat. Men så äntligen, helt plötsligt fick vi se en topp och en babordslanterna komma lysande bakom mangrove träden. Vilken härlig känsla. Men det är väl alltid så när man väntar på en ny baby. Väntan, väntan och åter väntan, och så helt plötsligt kommer förlösningen

Under korta stund vi han prata med besättningen i natt så verkar allt ha gått bra för dem med överseglingen. Förutom att skepparen hade fått en benfraktur på ena handen. Han hade tydligen kommit i kläm på något vis i en skot vinsch.  Syster Alice fick lite provisorist plåstra om honom så att han skulle kunna sova under natten.

En ny spännande dag står inför dörren.

Åj jag som är så trött efter en lång resa, och sen kommer den där morgonpigga Björnen och väcker mig och skall ta kort Kan man inte få sova ut en morgon?

Låg mysfaktor

2013-11-15

Ja då håller vi på att försöka boa in oss i vår nya båt Lady Mys.  Men mysfaktorn är ganska låg för när varande. Vi håller nämligen på att flytta in med alla prylar från den tidigare båten, och att vi hade så mycket prylar det kunde vi aldrig kunna tro. Det blev 19 stora flyttlådor med prylar som vi burit ombord. Det är 3st lådor med köksutrustning 3st lådor lakan handdukar och sängkläder, 3 lådor båtprylar, 3st lådor med verkstad och reservdelar, 3st lådor med böcker, 2st lådor med kläder, 2st lådor med ”bra att ha prylar”. Det är en sak att bära ombord alla dessa lådor. Men sen skall de tas om hand och stuvas undan efter ett vist system så att vi vet vad vi har alla prylar, och att de ligger säkert när båten börja rulla. Så här om dagen var som sagt mysfaktorn ganska låg när alla prylar låg utspridda överallt, både utvändigt och invändigt i båten Ja det var så mycket prylar att vi nästan inte kom fram själva, och när vi skulle sova så hittade vi inga sängar att ligga i. Men nu börjar det så smått rätta till sig och vi har hunnit med att stuva undan en hel del, och mysfaktor har stigit från en låg 3 till en 8 på den tio gradiga skalan. Men det är klart att kapten han har ännu inte fått någon riktig ordning i sin verkstad. Typiskt han. Här ligger det fortfarande mycket verktyg och sliger på bänkarna. Med andra ord det ser ut som det brukar göra i en verkstad. Men det skall väl så småningom bli bra även här.

Vädret pratar vi Svenskar allt mycket om. Hur nu det? Ja det är varmt 30-32 grader och väldigt fuktigt och sen regnar det till och från under dagarna. Regn perioden har ännu inte riktigt tagit slut. Men det skall väl bli bättre. I detta klimat så var de jobbigt för oss de första dagarna, innan blir riktig vana, och vi svettades en hel del under dagarna. Men även det har sina fördelar. Man slipper springa på toaletten för det kommer ut andra vägar. Sen det bästa är att på kvällen smakar ölen alldeles förträffligt. Men nu börjar vi som sagt bli så pass vana att vi till och med kan sova på nätterna.

En annan sak som inverkat negativt på mysfacktorn är Björn med sina långa tår. Häromdagen när han skall bära ombord en av de tunga flyttlådorna, vad gör han då? Jo som vanligt sparkar han i foten i en av knaparna på bryggan. Men denna gång gör han det rejält så att knakar i tårna. Så nu går han om kring med en av syster Alice lindat förband om foten. Men det är klart, det är smällar man får ta här i livet. Ganska typiskt Björnen, det är inte första gången han sparkar i med sina långa tår.

 

 

Tisdag den 13/11

Ja då står en ny spännande dag inför dörren. Det är tidig morgon och man hör hur fåglarna börjar vakna till liv och sjunger så vackert. Samtidigt hör man ljudet från Vrålaporna när de hoppar mellan träden i djungeln straks bakom marinan området. (Eller var det AIK klacken?) Så börjar dagen för Björnen, medan Alice fortsätter sin sköna sömn, i den förliga kabinen.

Hur går livet för övrigt för oss? Jo vi börjar så smått få ordning på nästan det mesta på Lady Mys och nu börjar det bli riktig mysigt ombord. Ja vi har kommit så långt, att vi igår kväll kunde vi avnjuta av den första kvällsmiddagen ombord. Alice hade fixat till en utmärkt god måltid som vi sedan satt och avnjöt i den utmärkt trevliga och rymliga sittbrunnen. En riktig höjdare till kväll blev det.

På fredag kommer de nya ägarna till Lady Glion. Det är Carsten och Imbi från Motala, som tidigare ägt och seglat S/Y Chesnock. Carsten och Imbi känner sedan tidigare mycket väl, och som vi i fjol och även året innan seglat tillsammans med en hel del. Det känns skönt i våra själar att vår tidigare gamla trotjänare hamnar i så goda händer. Vi var i går eftermiddag över till gamla Lady Glion och berättade för henne att hon skulle få ett nytt namn, nämligen ”Winili” och att hon snart skall få komma ut på nya seglingsäventyr, med nya och trevliga ägare. Vi kunde se och ana att hon sken upp och blev glad för detta. Hon har under de senaste dagarna sett lite sur och avundsjuk ut, när vi mest har varit på Lady Mys. Vi berättade att hon kommer att få ett bra liv även i fortsättningen. Hon blev så glad att hon nu väntar med spänd förväntat på de nya ägarnas ankomst.

Nej nu är det dags börja göra iordning frukosten. Eller kanske man skulle ta en stärkande morgonpromenad på vandringsstigen i djungelområdet först. Jag tror det även uppskattas av kaptenskan, så får hon mysa lite till i sängen

Två rivlare ligger och stirrar på varandra. Winili och Lady Myss

Vi har en plan

Ja nu har vi bestämt oss för hur vi tänker och vart vi skall segla under närmaste framtiden. Vi kommer att fortsätta och gå genom Panama kanalen och ut i Stilla havet till Galapagos örnarna. Här kommer vi nog att sedan vända och gå tillbaka mot Panama, för att segla med barnbarnen Vendela och Felicia i San Blans en vecka i februari. Att segla till Galapagos blir spännande, dels själva segling, då vindarna i detta område är mycket speciella. Vi kommer att passera ekvatorn och i detta område kommer vindarna från olika håll och det kan vara svårt att förutspå hur vindarna kommer att blåsa, och ofta är vindarna mycket svaga. Segling till Galapagos beräknas att ta minst en vecka, kanske närmare två, från det att vi lämnar Perl öarna som ligger utför Panama. Sedan att komma till Galapagos kommer också att bli spännande och få se det rika djurlivet. Här kommer vi att få se massor med sköldpaddor, sjölejon, leguaner, pingviner mm. Många av de djurarter som där lever finns ingen annan stans i värden. Detta att djurarterna är unika på jorden har åstadkommit på grund av att dessa öar där djuren lever ligger helt isolerade från övriga värden. Därmed har djuren genom århundradens lopp utvecklat sin egen ras. När Charles Darwin kom till Galapagos i mitten på 1800 talet skrev han mycket ”om artens uppkomst” och som sedan blev mycket kritiserad.

Som det ser ut nu så, och som vi hoppas, så kommer vi att göra Panama kanalen någon gång under nästa veckoslut (8-10/12). Sen får vi hoppas att vi kommer fram till Jul.

Vad gör vi nu annars nu när vi ligger i marinan, kanske ni undrar? Ja vi håller fortfarande på att boa in oss och lära känna båten. Sen är det mycket som skall donas och ställas med inför en långsegling och kanalfärd. Alice hon förbereder för mathållning. Hon har nu i två dagar stått i köket i den 30 gradiga värmen och lagat mat som hon sedan fryst ner. Snacka om att laga mat i bastu.

Apropå värme, så börjar vi nu vänja oss med värmen. De första dygnen led vi av den 30 gradiga värmen, som varar dygnet runt. Då var det svårt att sova på nätterna, men nu är vi så vana att ibland kan det vara skönt att dra på sig ett tunt lakan när vi sover. Men som sagt. Den kalla ölen smakar förträffligt på kvällen.

Kanalfärd

Nu är det bestämt att på söndag kommer vi att påbörja genomseglingen av Panama kanalen. Troligvis blir det så att vi börjar slussningen på lördag eftermiddag och sedan blir det övernattning upp i den konstgjorda Gatun sjön, som är en av värdens största konstgjorda insjöar, sedan dagen därpå blir det överfart på sjön och nedslussning till Stilla havet dagen därpå.

Igår hade vi besök av agenten, han som ordnar med alla tillstånd och papper med kanalbolaget och myndigheterna, och idag skall det komma en inspektor från kanalbolaget som skall kontrollmäta längden på båten. Det blir lite spännand för får han för sig att båten är längre än 50 fot så kommer det att kosta 400 dollar extra. När jag mätte båten igår kom jag fram till att båten 49,7 fot lång, men då mätte jag inte däverten som hänger ut över aktern där normalt jullen hänger. Vi får väl se vilket måttband inspektorn har. För övrigt kommer han att kolla utrustning på båten så som VHF, lanternor, toalett, att vi klara att göra 8 knop, mm,

När vi skall gå genom kanalen måste besättning bestå av minst följande. Kapten, 4 lin halare, och lots, så vi blir totalt 6 personer ombord, och alla skall ha mat och husrum. Alice har lite små nervösa funderingar på hur det skall gå. Men jag har sagt att det är inga bekymmer, det ordnar sig. Kan du säga som inte behöver bry dig du har ju bara båten att ta hand om, får jag till svar.

Liten beskrivning om Panamakanalen: Kanalen byggdes av Amerikanare och stod klar den 14 aug. 1914. Tidigare hade flera missförsök gjorts för att bygga kanalen, bland annat av Fransmän. Det största problemet man hade var klimatet med värme och det myckna regnade som förorsakade tropiska sjukdomar så som malaria och gule febern. Dessa sjukdomar förosakde att 40 000 mäniskor dog. När Amerikanarna kom så det första man gjorde var att utrota malarian. Sedan kunde man fortsätta med byggandet av kanalen. Man hade också gjort ett avtal om ett landområde som skulle tillhöra USA, ett område om 200 meter brett på att vaddera sidan om kanalen och utmed hela kanalstrekan. Detta avtal varde fram till 1999 då ägandet och driften av kanalen återgick till Panama, och är idag ett mycket, mycket rikt bolag med stora inkomster, 9000 anställda. Idag består kanalen av två slussar i bredd med tre slusstrappor upp till en nivå 26 meter över havet, och sedan tre steg ner till Stilla havet. Hela sträckan från Karibiska havet till Stilla havet är 40 Nm. Varje sluss är 300 meter lång och 34 meter bred och 12,5 m djup. Nu håller man på att bygga ytterligare ny kanal som skall kunna ta ännu större fartyg. Detta är förnärvarande en av värdes nuvarande byggarbetsplats. Denna kanaldel skall vara klar 2015.

Nu är det bara att hoppas att allt går bra för oss när vi gör denna spännande färd. Hur det gick kommer vi att berätta om längre fram.

Det är flera som vill att vi skall visa lite bilder invändigt från Lady Mys. Här kommer några sådna bilder tagna av en amatör.

                        

Bild tagen i nattmörkret i sittbrunnen med utsikt ner i salongen
Salongen med Alices många gosedjur
Pentryt där kapten icke har tillträde
Här är hörnan där hemsidan skapas

Inmätning

Det gick bra igår med inmätningen av Lady Mys. Efter flera mätningar på olika vis så enades Kanalinspektören och vi om att längden på båten är 49,7 fot. Gränsen för högre avgift ligger som sagt vid 50 fot. Vid första mätningen kom inspektören fram till 51,5 fot. Då protesterade jag och Alice bjöd inspektören på en kall coca-cola. Sedan läste vi i båtcertifikatet att Lady Mys har en längd (LOA) 14,6 meter och att det sitter ett peke längst fram på båten som sticker ut. Frågan var hur mycket det sticker ut. Tillslut kunde vi enas om att det sticker ut 50 cm. Alltså blir båtens totallängd 15,1m och det gör 49,7 fot.

Fick också igår bekräftat att starten på kanalfärden blir på söndag eftermiddag. För den av er som är intresserad så kan man gå in på följande adress http://www.pancanal.com/eng/photo/camera-java.html?cam. Där kan ni se oss i en webbkamera när vi går i slussarna. Återkommer senare med närmare tider när vi skall slussa.

Vi är nu 3 Svenska båtar här i Shelter Bay. Förutom Lady Mys och Winili (tidigare Lady Glion) så kom häromdagen Mayflower II med Owe och Greta. Denna båt med besättning träffade vi första gången på Teneriffa för flera år sedan. Vi har sedan dess haft goda kontakter med dem, och de har bland annat varit och hälsa på i Insjön och vi har hälsa på dem i Göteborg. Det var föresten Owe som övertalade Alice att vi skulle segla över Atlanten. Man kan också påstå att det är Owe och Gretas fel att vi nu är här på denna sida Atlanten och seglar.

Igår kväll hade vi en mycket trevlig kväll tillsammans på resturangen här i marinan. Bland annat så fick vi höra Owes fantastiska berättelse om alla möjliga äventyr och spännande personer de träffat när de seglade jorden runt för ett antal år sedan. Ja Owe är verkligen en duktig berättare och det blev en höjdarkväll

När vi skall gå kanalen kommer Owe och Greta samt Owes bror och svägerska att mönstra på Lady Mys som Line handler

Ha det bra så länge. Återkommer senast söndag förmiddag om tider när vi skall slussa.  

Satellittelefon: vår nya satellittelefon nummer är 881677726641 hit går det att ringa även när vi är långt ute till havs

Frågan är, hur långt utanför båten sticker denna peke? Är det 1,2 m eller är det 50 cm?

Nu är hon döpt

Igår hade vi äntligen officiellt döpande av vår nya båt. Hon blev döpt i äkta sjörullad Fransk rosa champagne, inköpt i Frankrike Hennes namn blev Lady Mys. Må lycka och välgång leda dig på de 7 haven. När väl dop ceremonin var avklarad blev det dopmiddag, bestående av den utsökta delekata middagen med korv och mos, och till det så serverades resterna av vad som fans kvar i den rosa champagne flaskan.

http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/265718140/vessel:LADY_MYS. Om ni går in på denna sida, och trycker på kartan, och sedan förstorar eller minskar kartan, så kan ni se var vi befinner oss. Här kan ni också se när vi börjar och röra på oss sent på söndagkväll. På den här sidan ser ni oss så länge vi är inom en 10-15 Nm från närmaste kust och radiomast. När ni får upp kartan så kan ni se hur många fartyg som ligger och väntar på att få gå genom kanalen.

Dagens program består bland annat av shopping. Vi skall under två dagar inhandla mat och förnödenheter, så att vi klar oss i minst en månad. För när vi kommer ut i Stilla havet vet man inte när vi kan inhandla någon mat härnäst och till vilka priser. Här är dagens inköpslista och till imorgon har vi ytterligare en lista

mjölk

 23

Öl

150

Marmelad

8

Vatten

20

Hushållspapper

20

Toapapper

15

Flingor

6

Cola

90

Tonica water

30

 

Det här är ju inte precis kaptens favorit syssla, men vad gör man. Det är ett hårt liv man lever.

Må lycka och välgång leda dig på de sju haven. Var rädd om champagen ropar fotografen

Bunkring

Ja då har vi bunkrat. Bara slit och släp. Det är som sagt ett hårt liv vi lever.

Det blev 4 stora matvaruvagnar som vi fyllde upp till råge. Det var tur att vi hade den snälla taxichauffören till hjälp. Han stod i ett hörn av supermarkit och vaktade våra kärror medan Alice och Björnen sprang runt som yra hönor bland hyllorna och fyllde vagnarna med matvaror. När vi sedan kom till kassan så blev den bakomvarande kök ganska lång, och blickarna på de som stod i kön var inte snälla. Ja det var nästan mördande blickar. Sen blev det transport av de 4 vagnarna ut till taxibilen i den kaotiska parkeringen. Men det gick bra tack vare taxichauffören och 2 varupackare. In med alla varorna i bilen, som blev totalt nedlastad, trots att det var en ny och stor combibil. Färd till marinan och sedan blev det urlastning på 3 stora vagnar för transport ut på kajen till Lady Mys. Tvättning av alla varor där vi kunde mistänka att det skulle finnas risk för kackerlackor, så som ägg och grönsaker, mm. Av med allt enbalage av samma orsak. Sen blev det stuvning av varorna ombord. Det märkliga var att efter ett par timmars arbete var alla varorna undanstuvade och sjösurrade. Allt fick plats trots att vi ett tag tvivlade när vi såg alla varor på vagnarna. Nu har vi i alla fall mat med oss så vi skall klara oss i minst en och halv månad.

Det gick rykten här på marinan idag på morgonen att han sett en svart Puma här inne på området i natt. Jag frågar mig var det en med 4 eller två ben?

Ni som läser och vill svara kan ni göra det på vår mailadress bjorn_bergkvist@msn.com

Slit och släp med mat. Var skall vi få plats med allt detta?

Ja då har vi fått lite preliminära tider när vi skall slussa i morgon söndag. För den som har tid och tålamod att följa oss på www.marinetraffic.com/ais/home och Panamkanalens webbkamera www.pancanal.com/eng/photo/camera-java.html. Gäller följande tider. Dessa tider var ju inte så kul, men det är bara att gilla läget.

                                               Lokal tid                                         Svensk tid

Söndag:

Vi lämnar marinan                     15.00                                               21.00                 

Lotsen kommer ombord            17.00                                               23.00

Vi går in i slussen                     18.00                                               24.00                 

Färdig slussad för dagen

Och övernattning i Gatun sjön   20.00                                            02.00

Måndag:

Avgång och färd över sjön       07.00                                               13.00

Första ned slussningen            12.00                                               18.00

Ut i Stilla Havet                        14.00                                               20.00

Detta skall bli kul att få uppleva detta med egen båt, vår nya kära Lady Mys

När kommer ut i Stilla Havet kan det tidvis bli lite dåligt med internet, så det kanske bli lite dåligt med skrivande på denna sida. Men ha tålamod vi skall försöka skriva så fort vi kan. Vi skall i alla fall försöka skriva en gång till innan vi börjar vår översegling mot Galapagos. Vi hoppas och tror att vi i varjefall skall vara framme på Galapagos innan julafton.

Kanalfärden

Balboa Yacht Club. Ja här ligger vi nu efter ha genomfört en kanal färd som gick utan några problem. Att gå genom kanalen är inte så svårt som vissa vill påstå. Tar man det bra lugnt och har en bra lots och bra linehandlers som vet vad som skall göras så är det inga problem. Men som skeppare så måste man hela tiden ha järnkoll på vad andra gör dels på den egna båten och framförallt vad som händer på båtarna runt omkring. Första dagens slussning upp till den konstgjorda Gatun sjön gick bra och vi kunde avsluta dagen med att lägga till vid en stor boj, en timme före tidtabellen. Sedan vart vi förvarnade att nästa dag skulle lotsen komma kl. 6 på morgonen. Ja Ja tänket jag det blir väl Panama tid tänket jag, så han kommer väl någon gång mellan 7-8 på morgon tänkte jag. Men för säkerhets skull så gick vi upp kvart i 6. När klockan är 10 minuter i sex då får vi se lotsbåten komma med lotsen. Så det blev avgång kl. 6 som sagts. Nu blev det färd över den 27 sjömil lång vackra Gatun sjön. Sjön påminner mycket om Mälaren med massor med olika öar. När vi närmar oss den första nedgående slussen så ligger vi två timmar före tidtabell. Lotsen tar kontakt med slussledningen och hör om kan få slussa tidigare. Jo det skall vi kunna få. 10.45 blir vi lovade att få slussa. Men sen strular det till sig och vi får ligga och vänta och vänta och vänta,så vi kommer inte ut ur den sista slussen fören 2 timmar efter beräknad tid. Men vad gör det vi har det ju trevligt ändå ombord med goda vännerna Ove och Greta samt Sören och Anki, Dessutom var lotsen mycket trevlig och det berättade olika roliga historier på Engelska

När den sista slussporten så sakta öppnades och vi fick se Stilla Havet fick Alice och jag en sådan där lyckå känsla. Ja vi kunde inte riktigt fatta när vi står där längst fram på Lady Mys och kramar om varan, att nu hade kommit ändat till Still Havet. VAVO vilken känsla.

 Sedan går under den omtalade ”Amerikan Bridge” och vidare till Balboa Yacht Club. Här tackar vi Ove, Greta, Sören och Anki för att de ställt upp och vare oss behjälplig under kanalfärden. De blir upphämta av en båttaxi som transportera dem till land.

 Sedan händer det som så ofta händer att kapten gör bort sig. Nu skall här firas med champagne att vi kommit ut Pacific. Björnen fick i uppdrag när vi tidigare under vecka var och bunkrade mat att han skulle inhandla en flaska champagne. Så nu skall här firas. Den väl kylda flaskan tas fram och öppnas. Men vad händer. Det är ingen fart på skumpat. Innehållet häls i de vackra glasen som Alice tagit fram till dagens ära. ”Skål för oss” Men det smakar ju Pommac. Mycket riktig Kapten har inte riktig läst på flaskan utan han har köpt cider.

Här öppnar sig Pacifc med nya äventyr. Vilken lycka

Nobeldagen

Idag fortsätter vi vår segling ut i Pacific. Vi lämna Balbo som ligger på redden utanför Panama City, och riktar in fören mot en liten ögrupp som heter Perlöarna. Det skall enligt vad vi läst och hört vara ett vackert och fint ställe. Här tänker vi stanna ett par dagar innan vi fortsätter mot Galapagos. Vårt mål är att var framme på Galapagos före julafton så att vi kan få fira jul där. Vindarna i de här områdena kan vara lite hur som helst så vi vet inte riktig hur lång tid det kommer att ta, för att segla över till Galapagos. Innan vi kommer fram till denna ögrupp så kommer vi att passera ekvatorn, och vad som händer då det vet vi inte. Men vi kommer säkert att få besök av kung Neptun som kommer att uträtta dop av de oerfarna seglarna.

Alice hon slutar aldrig överraska. När vi seglade över Atlanten för två år sedan så kom hon på Nobeldagen och serverade en trerätters middag. Jag klagade vid det tillfället att jag inte fick drottningen till bordet. Så till i går, på Nobeldagen, hade hon pratat med det kungliga hovet att drottning Sylvia skulle strunta i Nobelmiddagen på stadshuset och besöka Panama i stället. När hon sedan fick höra att det skulle serveras en utsökt middag på den Svenska båten Lady Mys. Så vart det klart att hon skulle komma och äta middag med den trevliga Svenske kaptenen. Tjänstefolket så som kaptenskan och kockan de fick hålla sig ner i båten, medan kapten och drottningen hade en romantisk middag på akterdäck.

Om ni inte tror på det har papparatsis som låg på stranden, tagit kort på Sylvia när hon äter middag med kapten. Vilken scoop för ”Se och Hör”

Rapport via satellittelefon

Idag på morgonen kl. 7 (13 Svensk tid) lämnar vi Perlöarna för destination Galapagos. Segling dit kommer att ta 6 till 8 dygn beroende på hur vindarna blåser.

Perlöarna, där vi nu varit ett par dagar kan liknas vid Stockholms inre skärgård, med många öar och vikar, med den skillnaden att här är vi ensamma och seglar. Vi har inte sett en enda segelbåt på hela tiden vi varit här. Sen är det klart att det är skillnad på värmen när det är 29 grader i vattnet. Sjökorten kan man önska ibland vore lite bättre. Man kan inte allt lita helt på dem.

Dessa rader är skickade på satellit-mail till Maria, som sedan har lagt in det på vår hemsida

Lördag den 14 december 2013

Vi har nu seglat ett dygn och tillryggalagt 160Nm. Vi har stundtals haft fina vindar som gett oss bra fart när de blåst. Däremellan har vindarna varit så svaga att vi gått för motor. I natt hade vi åska på avstånd, men vi klarade oss. Från där vi är nu så ligger Galapagos i SV-riktning, men vi styr nu rakt söderut för att om någon dag ha bättre vindvinkel mot Galapagos

Allt väl med oss

Vi höres

Rapport via Marias mail

Söndag den 15 december 2013 kl.02,00  Pos. N 04.50 V 80.48.8Vind 15 knop Fart 7 knop

Klockan är förnärvarande 2 på natten och jag har löste av Alice för 1 timme sedan. Jag försöker att få tiden att gå, för nu längtar man tillbaka till sängen, men det dröjer 3 timmar innan får stänga ögonlocken till de blå. Första natten blev det inte mycket sova. Det tar tid innan man kommer in i rutinerna och att kroppen vänjer sig vid att sängen inte står still, utan den hoppar runt upp och ner och åt sidan.

Gårdagen var väl inte sådär jättekul. Det regnade hela dagen och de vindar som kom och gick kom från fel håll. Så det blev att jobba hela tiden med segelsättning hela dagen. Ömsom segling och ömsom motorgång. Men nu har vindarna stabiliserat sig och det blåser 7-8 m/sek, men fortfarande från fel håll

Paus: Nu måste jag upp och kolla segling, instrument, och horisonten, så att allt är ok.

Allt så bra ut.

Vag gjorde vi annars under dagen för att fördriva tiden? Jo vi roade oss med att titta på ett tio femtontal svalor som invaderade båten. Det sökte skydd och vila i regnvädret. Tidvis var de riktigt dryga. De satte sig på alla möjliga lämpliga och olämpliga platser. Det var ju inte så kul när de landade på huvudet på någon av oss och sket. Tre av svalorna som landade på båten igår ligger fortfarande ihop krupna och kurar långt in under sprayhooden

Vi hoppas dagen idag blir lite trevligare än den igår med regn och mulet. Det var väl inte så vi hade föreställ oss Söderhavet, och att vindarna snart vänder sig så att vi kan segla rakt mot målet.

Nej nu ser jag på instrumenten här nere att vindarna tilltar. Så det är väl bäst att jag går upp och ser om det är dags att reva seglen

Trotta och trusna svalor

Uppdatering igen...

 Det verkar som Björn har tid... det kommer uppdateringar hela tiden... 

Håll till godo;

 

Måndagen den 16 december 2013 kl.08,00  Pos. N 04.04 V 83.08Vind 13 knop Fart 6,5 knop

Vindarna kommer inte riktigt från det håll vi önskar. De kommer från SV och det åt det hållet vi skall segla om vi skall till Galapagos, så det blir att kryssa. Med andra ord är det fisk-TV segling vi håller på med. Alla kanske inte vet vad fisk-TV är för något, Det är när båten lutar så mycket att fönsterventilerna är under vattenlinjen.

Hur är det då att leva när båten lutar på detta vis 24 timmar om dygnet. Ja det är drygt och långtråket. Man kan inte göra så mycket utan man letar upp någon plats på båten där man kan sitta med stöd, och där blir man sedan sittande. För skall man förflytta sig så måste man hålla i sig man alla ben och armar man har. Att äta är ett helt företag när det man tänker äta eller dricka är på rymmen hela tiden. För att inte tala om att gå på toaletten. Här får man ta av sig byxorna utanför toaletten och sedan får man backa in. Sen är det bara att hoppas att toalettstolen är där man tror att den skall vara, så att man inte hamnar på golvet.

Som vi brukar säga. Det är ett hårt liv vi lever. Ni kan väl tycka synd om oss. Eller?

Annars mår vi bra. Vi får väl se om vi kommer fram på torsdag eller fredag

Blå och gula cocktailbär

Tisdag den 17 december 2013 kl. 03.00 Pos. N3.40 V 85.10 Vind VSV 15 knop

Om man inte har något annat för sig så sitter man och räknar på när vi skall komma fram. Det vore ganska lätt om man kunde segla rätt mot målet. Men så kan vi tyvärr inte göra nu på grund av vindarna, utan vi får kryssa fram och tillbaka. Då blir det lite svårare, och varje gång jag räknar får jag olika svar. Men just nu ser det ut som om ETA Galapagos är fredag förmiddag. Men vi får väl se.

Nu vet vi också hur två cocktailbär känner sig när bartendern skakar sina drinkar, Vi flyger hit och vi flyger dit.

Nu är det så där igen. Nu måste jag vara väldigt snäll mot Alice när vi kommer fram, för annars kan hon hot med att gå till myndigheterna på Galapagos och visa upp sina blåmärken som hon har överallt på kroppen. Dessutom har hon en del av blåmärkena på vissa känsliga delar av kroppen, så som på insida låren och nedre delen av magen. Det kan ju inte vara så roligt att sitta i ett fängelse i Ecuador. Nu brukar jag säga till Alice när hon hotar med detta, att man inte tar så hårt på kvinnomisshandel i de här länderna.

I alla fall den här cocktailen som vi skakas omkring i så är det inte två lika danna bär utan det ena av dem är en blå vindruva. Det måste vara en väldigt svår blandad drink den där bartendern håller på att blanda till, när han skall hålla ända till fredag. Men sen skall det bli gått att få smaka på denna juldrink

Nu kommer jag tillbaka efter att varit uppe och revat seglen. Varje gång jag sätter mig ner och skriver lite så blir vädergudarna irriterad och ställer till med ett spratt. Nu skickade de på oss ett lokalt kraftigt regnväder med dithörande ökade vindar.

Så det är väl bäst att jag slutar skriva för den här gången.

Dagens Dikt

Onsdag den 18 december 2013  kl. 06.00Pos. N1.55 V86.24 Vin SSV 8 knop

Ja vi kämpar på med våra vindar, som fortfarande kommer från fel håll. Inte nog med det, nu har de nästan dött ut också. Men vi räknar fortfarande med ETA Galapagos fredag morgon. Om vindarna blir svaga får vi väl stötta med Hjalmar. Motorn vi har är nämligen av märket Yanmar, och får därför heta Hjalmar.

Det börjar bli lite långtråkigt nu och det händer inte så mycket på dagarna. Ja det händer så lite att det till och med är svårt att hitta på något att skriva om. Så det får räcka med dessa korta rader för denna gång. Men vi kommer med igen i morgon..

Torsdag 19 december 2013

Torsdagen den 19 december 2013 kl. 03.00   Pos. N 00.31 V 87.55 Vind S 10 knop

 

Vilken underbar segling vi hade igår? Vinden har vridit sig något mot syd och vi har kunnat segla direkt mot målet. Man kan säga att vi hade en så där kanonseglings dag med ljumma och varma vindar där vi bara njöt av livet. Även kvällen och natten har varit vacker och fin med en måne som lyst på oss som ett glittrande skådespel. Vi räknar med att vara framme och släppa ankaret när det ljusnar på fredag morgon. Om de här vindarna håller i sig så får vi nog bromsa lite gran på slutet, så att vi inte kommer fram för tidigt. Vi vill nämligen komma fram till Isla Santa Cruz på Galapagos medan det är ljust. Här på denna ö skall vi klarera in och få våra pass stämplade och få tillstånd att vistas och besöka Galapagos. Eftersom Galapagos är ett naturreservat och så unikt i värden och man försöker behålla detta unika djur och fanan liv, är det inte bar tro att man får komma hit och vistas här hur som helst. Det finns en hel del bestämmelser som gäller för att få besöka dessa öar. Det finns bara två ställen där man kan få klarera in på. Sen får man inte segla runt bland öarna med egen båt, utan vill man se de olika öarna måste man flöja med på någon av de organiserade gajdade turer. Spännande skall det i alla fall bli att få se och uppleva alla de olika unika djuren både på land och i havet, som man läst och hört talas om så mycket om.

Nu måste det här förberedas en del på båten, för vi kanske får besök i dag ombord av någon, under dag. Vilken det nu kan vara får ni läsa om i nästa spännande berättelser. Om det nu kommer någon, man vet ju aldrig?

Fins det någon som skall döpas här

Celebert besök

Fredag den 19 december 2013 kl 09.13 Pos S 00.00 Väst 88.30

 

 Jo då, vi fick besök idag av ingen mindre än Havsguden Neptuns undersåte. Han kom nämligen för att döpa de oerfarna sjömännen och för att uppta dem i hans mäktiga rike. Klockan 09.13 (15.13UTC) Idag passerade vi ekvatorn och lämnar därmed norra halvklotet och seglar i stället på det södra halvklotet.

Dopceremonin förrättades på akterbryggan där Neptuns undersåte kom upp ur havet. Samtidigt som vi blev döpta offrade vi till havsgudarna med dålig champagne (cider) och rom. Vi fick ju lov att förstärka med rom för annars kanske havsgudarna bli arga på oss om vi endast skulle ha offrat dålig champagne.

Nu när vi är döpta och upptagna i Havsguden Neptuns rike har vi rätt till att kalla oss för erfarna sjömän

Under dopceremonin av Alice sade dopförrättaren Neptuns undersåte följande.

Här på uppdrag av Havsguden Neptun, får jag härmed rätt att döpa dig Alice Margareta och upptaga dig i Neptuns mäktiga rike. Du kommer hädanefter att lyssna till namnet Havsgudinnan Af Brenä.

När du nu har offrat till havsgudarna kommer du att ha rätten att befara alla de stora salta haven beskyddad av hans nåder Neptun

I gengälld skall du nu döpa hans oerfarne undersåte så att även han kan upptagas i Neptuns mäktiga rike

Som ett tack för att du Havsgudinnan Af Brenä nu har blivit döpt och upptagen i hans nådige rike skall du för all framtid lyda och vara dopförrättaren evigt nådig.

När sedan ceremonin var över överlämnades ett vacker skrivit diplom

Vi i Söderhavet

Framme Galapagos

Galapagos

Då har vi kommit fram till Galapagos. Vi anlände till ön Santa Cruz som vi beräknade att komma till när det började ljusna på fredagen den 20/12. Vi ankrade utan för den lilla samhällt med ca 15000 innevånare. Här ligger vi nu i bukten och runt om ser vi helatiden sjölejon sköldpaddor och leguaner som simmar. Det gäller att inte ha badbryggan ner fälld på natten för då kan vi vakna med sjölejon liggandes på den.

Som sagt vi kom fram tidigt på morgonen och jag hade varit vaken hela natten så jag vill sova någon timme innan jag skulle ta kontakt med myndigheterna för inklarering. Vaknade ungefär klockan nio och det stod inte på fören det kom en liten båt med två man från marinen, som bra kunde prata Spanska. Till slut åkte en av dem iväg för att hämta någon som kunde prata Engelska. Den här av de två som förde befäl, visade sig inte allas på bra humör, och han hotade med än det och det andra och höga böter för att vi hade anlänt utan tillstånd och, samt att vi skulle endast få stanna i högst 3 dagar. Till slut fick vi tag i en agent som skulle kunna hjälpa mig med inklareringen och som kunde lite bättre Engelska. Jag förklarade att jag läst på nätet och hört av andra seglare att det skulle gå bra att söka tillstånd när kommer fram till Galapagos. Efter många och lång dissektioner och jag sa att vi hade problem med motorn på båten så kan vi inte segla i väg på så kort varsel, kom vi fram till att vi skulle få stanna till den 2 januari. Underförstått att jag skulle ge det där befälet lite pengar vi sidan om. Sedan skulle agenten återkomma klockan tre på eftermiddagen, med andra myndighetspersoner för inspektion av båten och göra i ordning alla tillståndspapper. Klocka 3.30 kommer en taxibåt som är full av myndighetspersoner, och alla klättrar ombord. Nu visar det sig att när den där från marinen inte är med så är det inga problem med att få tillstånd att få vistas på Galapagos, och vi får omgående tillstånd att få stanna till den 6 januari. Men som sagt det blev många myndighetspersoner innan allt var klart, ja det blev 18 personer som skulle det skulle fyllas i papper åt. De var från alla möjliga myndigheter som jag inte riktigt han fatta riktigt vad de kom ifrån. Det var bland annat från immigrations, hälso pass polis hamn naturvårds myndigheter, mm. Så hela denna prosidur tog hela dagen, och när det var avklarat var det dags för kvällsmiddag och därefter var det inte lång till sängen.

Om någon dag när vi vilat ut och landat skall vi göra diverse utflyckter både på land och i havet.

Har fortfarande ingen fart på internetet, trots att jag nu sitter på ett internetkafé så där lyser tyvärr bilderna med sin frånvaro.

Detta ar julstamning p´Galapagos. Ett sjolejon har kupit in i julkrubban pa stranden GOD JUL

Ja lite julstamning hade vi i alla fall pa julafton. Detta tack vare Alice julpyntande. Sedan blev det Kalle Anka pa vidio och seda sov en god siesta. Eller brukar det inta vara sa pa julafton att man blir lite trott till Kalle,eller hur Mats

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Pia Cronholm | Svar 07.02.2014 11.44

Om ni har möjlighet både Domlnlkanska republiken,där man bunkrar billigt och Haiti ile la vache är värt att besöka

Pia Cronholm | Svar 07.02.2014 11.39

Hej Björn och Alice! Va kul att ni planerar att segla till Cuba.vill tipsa om free cruising guide med Frank vergintino om ni inte redan kollat sidan

Alice och Björn | Svar 06.02.2014 20.09

Här kan ni skriva era kommentarer till våra skrivningar och det vi upplever.
Vi tycker det är jättekul när någon skriver några enkla rader.

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

I går | 08:57

Nu är vi avundsjuka, hoppas att det kommer att gå bra för er under er segling vi hörs Malis o Tore

...
08.06 | 11:04

Kan skicka en hälsning från Borlänge...kanon fint väderj

...
07.06 | 13:58

Björn och Alice! Har följt er hela vägen! Nu är det nära! Välkomna till fastlandseuropa! Härligt att ha er "tillbaka".
Gunilla o Toyvo

...
03.06 | 08:23

Hej å hå vad duktiga ni var med er seglats det kommer säkert bli en bra segling till Portugal vi hörs Tore o Majlis

...
Du gillar den här sidan